استرس، 200 قلم دارو و صدای بلند عامل وزوز گوش

نا دکتر سعید ملایری در نشست خبری به مناسبت برگزاری چهاردهمین کنگره انجمن شنوایی شناسی ایران اظهار کرد: استرس در افرادی که از نظر ساختار فیزیکی بدن زمینه ایجاد وزوز گوش را دارند، می تواند سبب بروز این عارضه شود و در نهایت آن را به وزوز دائم و غیرقابل تحمل تبدیل کند.

وی توضیح داد: همه افراد گاهی دچار وزوز گوش می شوند اما در صورتی که این مشکل بیش از 6 ماه به طول انجامد، گفته می شود که فرد دچار وزوز دائمی شده است.ملایری ادامه داد: شیوع عارضه وزوز گوش در مردان بیشتر از زنان است چراکه آنها بیشتر در محیط های صنعتی و در مشاغل پر سروصدا مشغول به فعالیت هستند.

** گوش دادن با صدای بلند به موسیقی و مصرف برخی داروها عامل دیگر بروز وزوز گوش

وی اظهار کرد: علاوه بر استرس ها، کم شنوایی، افزایش سن، مصرف برخی داروها، گوش کردن موسیقی با صدای بلند به ویژه با استفاده از وسایلی مانند هندزفری و اشتغال در مراکز صنعتی دارای صدای بالای 85 دسیبل می تواند سبب بروز وزوز گوش شود.ملایری گفت: بیش از 200 داروی شناخته شده مانند آسپرین، برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی و ضد التهابی مانند کورتون ها می تواند سبب ابتلا به وزوز گوش شود.
وی ادامه داد: البته افرادی که از اینگونه داروها استفاده می کنند و مبتلا به وزوز گوش می شوند، نباید خودسرانه مصرف داروهای خود را قطع کنند و باید با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند.

** درمان وزوز گوش

نایب رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: طبق مطالعات صورت گرفته در سال 2014 هنوز هیچ داروی شیمیایی موثری برای درمان وزوز گوش شناخته نشده است و این عارضه درمان دارویی ندارد و داروهایی که برای درمان آن توصیه می شود معمولا داروهای ضد افسردگی و ضد استرس است.

ملایری ادامه داد: اما طیف وسیعی از درمان ها برای رفع این مشکل وجود دارد که از جمله آن می توان به استفاده از سمعک یا ماسکرهای متناسب برای کاهش میزان صدا و صوت درمانی اشاره کرد که البته صوت درمانی در ایران چندان رایج نیست.

وی با بیان اینکه این روش ها نیز درمان قطعی وزوز گوش نیست و تنها تا حدودی می تواند از شدت آن بکاهد، افزود: همچنین دو روش تحریک الکتریکی (TDCS) و تحریک مغناطیسی (TMS) نیز به تازگی در ایران مطرح شده است اما هنوز در مرحله تحقیقات قرار دارد و نتایج مطالعات صورت گرفته تاکنون نشان داده است که این روش ها چندان تاثیری بر رفع این عارضه ندارد.

ملایری ادامه داد: همچنین برخی بیماران برای رفع این عارضه به درمان های سنتی مانند طب سوزنی و همیوپاتی روی آورده اند که تاثیر آنها نیز ثابت نشده است.

وی تاکید کرد: به طور کلی این روش ها درمان قطعی وزوز گوش به شمار نمی روند و تنها می توانند آن را از یک وضعیت غیرقابل تحمل به یک وضعیت قابل تحمل تبدیل کنند.

** راه های پیشگیری

ملایری گفت: هر فردی ممکن است با وزوز گوش مواجه شود بنابراین افراد به ویژه شهرنشینان باید به روش های پیشگیری از بروز این مشکل توجه داشته باشند.وی استفاده از مواد حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه های تازه، پرهیز از مصرف بیش از حد مواد کافئین دار و افزودنی هایی که می تواند سبب تحریک عصب شنوایی شود را از جمله موارد پیشگیری از بروز وزوز گوش برشمرد.

ملایری ادامه داد: ورزش روزانه و اجتناب از محیط ها و موقعیت های استرس زا نیز می تواند به پیشگیری از بروز وزوز گوش کمک کند. چهاردهمین کنگره شنوایی شناسی ایران از 29 تا 31 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا