اهمیت استفاده از ماسک فیلتر دار در آلودگی هوا

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین ، البته همیشه با شدت گرفتن آلودگی هوا راهکارهایی مثل تعطیلی مدارس، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل، تعطیلی کارخانه‌ها، ممانعت از تردد خودروهای فرسوده و بدون معاینه فنی و… به صورت ضربتی اجرا می‌شود، اما هم مسئولان، هم کارشناسان و هم شهروندان می‌دانند همه این طرح‌ها موقتی است و هیچ دردی از این هوای آلوده درمان نمی‌کند. در این میان، باورهای درست و البته نادرستی هم درباره آلودگی هوا و عواقب آن وجود دارد. مثلا این که آیا دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا بخصوص انواع خانگی واقعا موثرند و باعث حفظ سلامت افراد در هوای آلوده می‌شوند؟ آیا می‌توان با خرید یک دستگاه تصفیه هوا از تمیز بودن هوای خانه مطمئن شد؟

باید بدانید انواع مختلف دستگاه‌های تصفیه هوا در بازار وجود دارد. از انواع کوچک و قابل حمل مخصوص استفاده در خودرو و اتاق‌های کوچک گرفته تا انواع بزرگ‌تر مخصوص خانه، محل کار، مدرسه و محیط‌های عمومی. این دستگاه‌ها در شکل‌ها، اندازه‌ها و با قیمت‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند و قیمت آنها با توجه به نوع و اندازه از چند ده هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است. تولیدکنندگان این محصولات ادعا می‌کنند استفاده از این دستگاه‌ها برای نوزادان و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی بسیار مفید است و تمام ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را از محیط حذف می‌کند. باید بدانید فیلترهای هوا یا همان تصفیه‌کننده‌ها شامل انواع فیلترهای بسیار موثر هوای محدود و انواع مکانیکی و الکترواستاتیک برای کاهش ذرات معلق در هوا و آلرژن‌های مختلف مانند گرده‌ها و پوسته‌های حیوانات خانگی و… هستند.

این فیلترها معمولا برای استفاده در فضاهای بسته به افراد توصیه می‌شوند. البته انواعی از فیلترها در بازار وجود دارند که گاز ازن تولید می‌کنند و این وسایل به هیچ عنوان برای استفاده مناسب نیستند، زیرا گاز ازن یک محرک قوی برای دستگاه تنفس به‌حساب می‌آید و به همین دلیل ما استفاده از فیلترهای تولیدکننده ازن را به افراد مختلف بویژه کودکان، سالمندان و آنها که مشکلات تنفسی دارند، توصیه نمی‌شود. بعضی از این دستگاه‌ها هم از یون منفی استفاده می‌کنند که هنوز تحقیقات معتبر و آنچنانی برای تایید مناسب بودن یا نبودن یون منفی صورت نگرفته، اما نکته‌ دیگر این است چون دستگاه‌های تصفیه هوا از حجم‌های کم استفاده می‌کنند و در واقع حجم کمی از هوا را به گردش درمی‌آورند، برای یک فضای بزرگ و باز مناسب نیستند و باید حجم هوای مورد نظر ما با توجه به سایز دستگاه تعیین بشود. با این حساب، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای پرتابل کوچک برای تصفیه کردن هوای یک اتاق بزرگ چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

از طرفی بسیاری از متخصصان بر این باورند ادعاهایی که در مورد این دستگاه‌ها می‌شود، بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری دارد. ابهامات دیگری در مورد ماسک‌ها مطرح است. این که آیا این وسیله می‌تواند مانع نفوذ آلاینده‌ها داخل مجاری تنفسی شود؟ خیلی‌ها فکر می‌کنند با استفاده از ماسک در برابر آلودگی هوا ایمن هستند. اما باید بدانید واقعا این‌طور نیست. حتی ماسک‌های فیلتردار استاندارد که در داروخانه‌ها و مراکز مجاز عرضه می‌شوند هم فقط 30 تا 40 درصد خطرات احتمالی را کاهش می‌دهند و خیلی نمی‌توان روی کارایی آنها حساب باز کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا