پیش‏ بینی ذخیره 10 هزار نمونه خون بند ناف در سال جاری

دکتر مرتضی ضرابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت استفاده از خون بند ناف در درمان بیماری‎های بدخیم خونی، اظهار کرد: سال گذشته 40 نمونه خون بندناف از استان چهارمحال و بختیاری در تهران ذخیره‎سازی شد که امیدواریم با افتتاح نمایندگی در استان، امسال این ظرفیت افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در بانک عمومی خون بندناف به دلیل اهدایی بودن هیچ هزینه‏‌ای دریافت نمی‏‌شود، تصریح کرد: هزینه اولیه بانک خصوصی برای هر نمونه دو میلیون تومان است و سالانه برای هر نمونه 115 هزار تومان هزینه شارژ دریافت می‎شود.ضرابی اظهار کرد: درحال حاضر بابت در اختیار گذاشتن نمونه‏‌ها به متقاضیان پیوندی هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‎کنیم.

وی همچنین از ایجاد سه نمایندگی دیگر در استان‎های فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان و گلستان خبرداد و افزود: پیش‏ بینی می‏‌شود امسال 10هزار نمونه خون بندناف از سراسر کشور ذخیره شود.به گفته وی، از هر بند ناف نزدیک به 80 تا 200 سی سی خون گرفته و در یک یا دو کیسه فریز می‎شود که از هر کیسه برای یک پیوند استفاده می‎شود. در این زمینه هیچ محدودیتی وجود ندارد و با هر تولد امکان جمع‎آوری خون بندناف نوزاد وجود دارد.

ضرابی با اشاره به ضرورت هماهنگی از یک ماه قبل از زایمان، افزود: سلامت مادر و عدم سابقه بیماری وی باید مشخص شود چرا که هر نمونه باید حداقل 600 میلیون سلول داشته باشد همچنین در کم‎خونی شدید نیز امکان گرفتن نمونه خون وجود ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا