کشف صومعه باستانی با روش های جدید زمین شناسی

تیمی مشترک از باستان شناسان ایسلندی و بریتانیائی که در حال بررسی و پژوهش در مناطقی از ایسلند هستند ، در مطالعات خود از تکنیک geosensing استفاده کرده و به این ترتیب موفق شدند بقایای ساختمانی بزرگ را کشف کنند . این روش پیشرفته و جدید در باستان شناسی ، پژوهشگران را قادر می کند که بدون انجام حفاری و خاکبرداری ، از محتویات داخل زمین ، نوع سازه های معماری و اشیا موجود با خبر شوند . کارشناسان در این زمینه اعلام کردند که احتمالا صومعه کشف شده ، همان صومعه مشهور Þykkvabær است که در سال های 1168 تا 1550 میلادی ، راهبان فرقه آگوستین در آن سکونت داشته اند .

در همین زمینه  استینیون کریسجانسدوتیر Steinunn Kristjánsdóttir  اعلام کرد : " من فکر می کنم که تیم پژوهشی ما موفق شده است تا دقیقا به هدف خود برسد . ما به احتمال قریب به یقین موفق به کشف بقایای صومعه  Þykkvabæjarklaustur  شده ایم . این موضوع بسیار با اهمیت و شگفت انگیز است . "

به نظر می رسد که این صومعه در محلی نزدیک به کلیسای ساخته شده در دوره های بعدی بوده و باید پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام شود . این باستان شناس ایسلندی در رابطه با این کشف جدید اعلام کرد : ساختمان این صومعه به نسبت ساختمان ها و معماری موجود در این منطقه در بازه زمانی قرون وسطی ، بسیار بزرگ و با عظمت بوده و بر آورد های ما نشان می دهد که این صومعه مساحتی برابر با 1500 متر مربع داشته است .