هوش مصنوعی به انجام معاملات بهتر کمک می کند

اواخر تابستان جاری، کنفرانس مشترک بین المللی هوش مصنوعی (IJCAI) در ملبورن (استرالیا) برگزار شد و گروهی از پژوهشگران مرکز ریاضیات و انفورماتیک آمستردام (هلند)، نتایج مطالعه ای در مورد چالش ها و فرصت های هوش مصنوعی را در این کنفرانس ارائه کردند.

مجله ساینس در گفتگو با تیم بارسلاگ (Tim Baarslag)، دانشمند علوم رایانه و پژوهشگر ارشد این مطالعه، کارکردهای هوش مصنوعی و سیستم پشتیبانی مذاکره را مورد بررسی قرار داد.

در مورد سیستم پشتیبانی مذاکره خودکار توضیح دهید

سیستم پشتیبانی مذاکره و تصمیم گیری (negotiation support system)، نرم افزاری است که انسان را برای یک نتیجه برد- برد یاری می کند. به عنوان مثال، در یک مذاکره شغلی سیستم پیشنهاد می کند: با بررسی پیشنهادهای دریافت شده تاکنون، می توان نتیجه گرفت که سطح حقوق بسیار مهم است، درحالیکه پیش از این عنوان کرده بودید که بیشتر به خانواده اهمیت می دهید. احتمالا، پیشنهاد یک روز کار در منزل می تواند منافع مشترک (دو طرف) را حفظ کند.

مذاکره کنندگان مستقل قادر به انجام چه کارهایی هستند؟

در قاعده کلی، صدها کاربرد برای این سیستم ها وجود دارد. انسان ها اغلب در رسیدن به بهترین توافق ناکام هستند، درصورتیکه رایانه ها از این توانایی برخوردارند. مذاکره و تصمیم گیری با کمک رایانه (computer negotiation) بسیار سریع انجام می شود. امکان استفاده از مذاکره کنندگان مستقل در بازار، خرید منزل، شرکت در یک نشست، یا حتی حل مشکلات سیاسی در زمانی که احزاب در مورد یک موضوع بسیار پیچیده گفتگو می کنند، وجود دارد.

چرا وجود چنین ربات های مذاکره کننده ای برای آینده ضروری است؟

یکی از کاربردهای مذاکره کنندگان مستقل که در مقاله ارائه شده در کنفرانس IJCAI 2017 به آن اشاره شد، شبکه برق هوشمند و تجارت انرژی است. به عنوان مثال، شما قصد سفر دارید و به همسایه خود می گوئید: شما می توانید از سیستم انرژی خورشیدی منزل من به مدت یک هفته استفاده کنید و بعد از بازگشت، از خدمت متقابلی استفاده خواهم کرد.

یکی دیگر از کاربردهای آن، اینترنت اشیاء (IoT) است؛ سناریویی که در آن، تمام اشیاء منزل از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. شاید برخی کاربران تمایل به پرداخت هزینه بیشتر برای حفظ حریم خصوصی یا بهبود عملکرد را داشته باشند.

با چه چالش هایی در این حوزه روبرو هستیم؟

در مذاکره شغلی، باید اطلاعاتی را در اختیار سیستم قرار دهید تا پاسخ مناسبی به شما ارائه شود. چالش بعدی، چشم انداز درازمدت در مذاکره های متعدد با یک یا چند طرف مقابل است. به عنوان مثال، خودروهای خودمختار باید به صورت همزمان با یکدیگر در ارتباط سریع باشند تا از وقوع تصادف پیشگیری شود.

به انجام تحقیقات بیشتر نیاز داریم تا به خوبی درک کنیم که این موضوع (هوش مصنوعی) در آینده با چه چالش هایی همراه خواهد بود.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencemag

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا