بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) تاسیس می ­شود

مهدی صفاری ­نیا، دبیر شورای سیاست­گذاری جایزه مصطفی(ص) در هشتمین نشست شورای سیاست­گذاری جایزه مصطفی(ص) اظهار داشت: دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) ۴ برنامه اصلی را در پیش گرفته است که این برنامه‌ها شامل اعطای جایزه مصطفی(ص)، برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی، ایجاد مرکز علوم مصطفی(ص) و در نهایت ایجاد جامعه خادم المصطفی(ص) به عنوان مجموعه‌ای از خیرین و واقفین علمی در جهان ­اسلام است.

دبیر شورای سیاست­گذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به اجرای برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی افزود: هدف این برنامه تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان اسلام و زمینه­ سازی برای همکاری‌های متقابل بین دانشمندان کشورهای مختلف است که آخرین برنامه در مالزی برگزار شد.

وی با اشاره به شکل­ گیری مرکز علوم مصطفی(ص) تصریح کرد: این مرکز در دو بخش‌ دانش‌آموزی و دانشجویی شکل گرفته است. در بخش دانش ­آموزی دو سال پی در پی مسابقه دانش­ آموزی نور برگزار شد.

وی همچنین از تشکیل باشگاه سفیران مصطفی(ص) برای دانشجویان خبر داد و گفت: تمام علاقمندان به ترویج علوم در سطح جهان ­اسلام، می‌توانند عضو این باشگاه شوند که تاکنون سه نشست برگزار شده و جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان از کشورهای مختلف به عنوان سفیران مصطفی(ص) عضو این باشگاه شده‌اند.

صفاری­ نیا به رقابت‌ علمی کنز در سطح دانشجویی اشاره کرد و بیان داشت: دانشجویان و دانشگاهیان کشورهای اسلامی می‌توانند فعالیت‌های علمی خود را در قالب کلیپ ارائه کنند که در حال حاضر فراخوان این رقابت اعلام شده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) اظهار کرد: محور فعالیت جامعه خادم المصطفی(ص) مالی و ایجاد صندوق سرمایه­ گذاری است که این صندوق بیش از ۳۰۰ عضو حقیقی و ۳۰ عضو حقوقی از کشورهای اسلامی دارد که در واقع هزینه‌های جایزه مصطفی(ص) از این طریق تامین و هیچ وابستگی دولتی وجود ندارد.

صفاری ­نیا افزود: در قطعنامه پایانی نشست کمیته اجرایی همکاری علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی که سال گذشته در پاکستان برگزار شد، از آن به عنوان حرکت علمی در سطح جهان تقدیر شد.

وی با اشاره به حجم فعالیت‌های جایزه مصطفی(ص) گفت: این حجم فعالیت‌ها برای توسعه پیدا کردن، نیازمند سازمان متمرکز مردمی، غیرانتفاعی و داوطلبانه است که تایید تشکیل بنیاد علمی و فناوری مصطفی(ص) را به عنوان NGO  از شورای سیاست­گذاری دریافت کرده و در حال ثبت در مراجع قانونی است و تقاضا داریم تا یکسال آینده فعالیت‌های دبیرخانه به این بنیاد منتقل شود تا بتواند به عنوان سازمانی منسجم، فعالیت خود را در کشورهای مختلف اسلامی دنبال کند.

این نشست با حضور عبدالسلام المجالی،  رئیس آکادمی علوم جهان اسلام، منصور مختار،معاون عملیاتی بانک توسعه اسلامی، سعید سهراب­پور، رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، عدنان بدران عضو شورای آکادمی علوم جهان اسلام برگزار شد.

همچنین در این مراسم، عینی ادریس، رئیس دانشگاه پوترای مالزی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، مهدی صفاری­ نیا دبیر شورای سیاست­گذاری جایزه مصطفی(ص) ، محمد غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا