خطرناک تر کردن ویروس های چند بیماری مرگبار

به گزارش  سیناپرس به نقل از مهر، با اجرای این طرح نمونه های بسیار کشنده و مسری ویروس های بیماری هایی مانند آنفولانزا، بیماری حاد تنفسی MERS و بیماری خطرناک تنفسی دیگری به نام سارس تولید می شوند.

البته قرار است تامین بودجه لازم برای تقویت هر یک از این ویروس ها با یک بررسی اضافی صورت بگیرد تا در نهایت برای اختصاص بودجه به آن تصمیم گیری شود.

بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان در مورد احتمال از کنترل خارج شدن اجرای چنین طرحی هشدار می دهند و می گویند اگر هر یک از ویروس های یادشده به هر دلیل یا شیوه از محیط آزمایشگاه خارج شده و در سطح جوامع پخش شوند، می توانند فاجعه بیافرینند. چون داروهای فعلی از توانمندی کافی برای مقابله با آنها برخوردار نیستند.

البته هدف دانشمندان از اجرای این طرح پی بردن به نحوه آلوده شدن انسان ها به برخی از ویروس های یادشده و نحوه انتقال آنها از بدن برخی حیوانات و پرندگان به انسان هاست.

پیش از این نیز مواردی از نگهداری بی دقت ویروس های برخی بیماری های خطرناک در آزمایشگاه های وابسته به دولت آمریکا گزارش شده و بیم آن می رود که موارد یادشده در سال های آتی نیز رخ دهند.

دولت آمریکا چنین استدلال می کند که با انجام این تحقیقات شناسایی، درک و طراحی استراتژی هایی به منظور مقابله با تهدیدات ویروس های یادشده برای سلامت انسان تسهیل می شود. اما مشخص نیست برای حفاظت از ویروس های تقویت شده بیماری های مختلف تمهیدات جدیدی در نظر گرفته شده است یا خیر.