ستاره‌ها آب و هوای زمین را تحت تاثیر قرار می‌ دهند

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، بر اساس این تحقیقات یون‌های آزاد شده از سوپرنواها که وارد اتمسفر زمین می‌شوند، موجب تشکیل ابرها می‌گردند. هرچه میزان ابرها افزایش یابد، آب و هوا سردتر می‌شود و این خنک شدن تاثیر درازمدت مهمی آب و هوا دارد.

در این تحقیقات مدلی از اتمسفر زمین درون یک اتاق ابر با فشار و رطوبت مشابه لایه‌های بالای اتمسفر ساخته شد و تاثیرات پرتوهای کیهانی بر این مدل به مدت دو سال مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
بر اساس این تحقیقات ذرات پرانرژی گسیل شده از ستاره‌های درحال انفجار، الکترون‌های موجود در مولکول‌های هوا را از این مولکول‌ها جدا می‌کند و منجر به ایجاد یون‌های مثبت یا منفی می‌شود.
این ذرات باردار، موجب ترکیب آب و اسید سولفوریک و تشکیل کلاسترهایی می‌شود که بخار نمی‌شوند. این فرایند با عنوان هسته‌زایی شناخته می‌شود. با رشد کلاسترها، آب بیشتری توسط آن‌ها جذب می‌شود و با بزرگتر شدن آن‌ها، ابرها تشکیل می‌شوند.
همچنین بر اساس این تحقیقات فعالیت مغناطیسی خورشید نحوه برخورد پرتوهای کیهانی با زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هنگامی که خورشید مثل اکنون آرام است، میزان بیشتری از پرتوهای کیهانی وارد اتمسفر شده و زمین خنک‌تر می‌شود. اما وقتی فعال می‌شود، میدان مغناطیسی آن مانع رسیدن بسیاری از پرتوهای کیهانی به زمین می‌شود و در نتیجه میزان کمتری ابر تولید شده و دمای زمین افزایش می‌یابد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا