جانورانی که سال 2017 کشف شدند

دانشمندان به طور رسمی 115 گونه جدید را به فهرست جانوران شناخته شده  جهان اضافه کرده و قلمروز پادشاهی حیوانات را گسترش دادند.  در بین این جانوران تازه کشف شده می توان به  یک موش کور با بینی عجیب و غریب، یک مارمولک – تمساح شبیه به اژدها و یک لاک پشت  حلزون خوار اشاره کرد.

در بین این جانوران تازه کشف شده می توان به  یک موش کور با بینی عجیب و غریب، یک مارمولک – تمساح شبیه به اژدها و یک لاک پشت  حلزون خوار اشاره کرد.

جزئیات تمامی این گونه های جانوری در گزارشی ویژه از سوی مرکز حفاظتی بنیاد حیات وحش (WWF) با عنوان گونه های عجیب و غریب منتشر شده و در آن به معرفی گونه های عجیب و پر تعدادی که در سال 2016 در منطقه رود مکونگ (Mekong) در جنوب شرق آسیا کشف شده بود، پرداخته شده است. به باور پژوهشگران این منطقه دارای تنوع زیستی بسیار منحصر به فرد و شگفت انگیزی است. رود مکونگ بین کشورهای کامبوج، لائوس، میانمار، تایلند، ویتنام و بخش هایی از جنوب چین جریان دارد. گفتنی است در این منطقه از سال 1997 تا امروز 2 هزار و 524 گونه جانوری جدید کشف شده است که نشان دهنده اهمیت و خاص بودن تنوع زیستی منطقه است.

در مطالعات جدید انجام شده، 11 گونه از جانوران دو زیست، دو گونه ماهی، 11 گونه از خزندگان، 88 گونه گیاهی و 3 پستاندار جدید کشف شده اند که پیش از این برای جانورشناسان و دانشمندان شناخته شده نبودند.

یکی از جالب ترین این جانوران، مارمولک – تمساح شبیه به اژدها است که در ویتنام کشف شده و دارای سری با ترکیب رنگ بندی نارنجی و بسیار زیبا و اندازه متوسط است.

پرفسور توماس زیگر (Thomas Ziegler) که این جانور را کشف کرده است درباره آن اعلام کرد: «امروزه تهدیدات یکپارچه و بسیار زیادی این گونه جانوری را در معرض خطر قرار داده است. اکتشافات معدن، ویرانی محیط زیست طبیعی و استخراج زغال سنگ باعث شده تا این مارمولک در آستانه انقراض بوده و تنها 200 عدد از آن در جهان وجود داشته باشد. این رقم بسیار کم و وحشتناک است.»

گفتنی است در اعماق جنگل های کوهستانی تایلند نیز پژوهشگران یک خفاش نعل اسبی (horseshoe bat) با دماغی بسیار حساس کشف کردند که بسیار جالب توجه است. این جنگل در نزدیکی سواحل ویتنام است که در آن گونه ای از قورباغه های خال خالی ناشناخته کشف شده است.

دیگر جانور جالب توجه کشف شده در منطقه مکونگ، لاک پشت حلزون خواری است که در تایلند به دست آمده و در کمال شگفتی در بازار ارائه محصولات خوراکی به صورت زنده توسط یک صیاد عرضه می شد که این لاک پشت ها توسط دانشمندان خریداری شده و به صورت زنده به آزمایشگاه انتقال داده شدند تا مطالعات لازم روی آن ها انجام گرفته و برای حفظ و بقای آن ها تلاش شود.

در حالی که کشف گونه های جدید همیشه امری مفید و مثبت محسوب می شود می توان  اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش را درک کرد. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از گونه های جانوری در حال انقراض هستند و اگر همه چیز به زودی تغییر نکند، به زودی بسیاری از آن ها منقرض شده و دیگر امید کشف گونه های جدید نیز وجود نخواهد داشت.

مارک گویچت(Marc Goichot)  از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی درباره جانوران فوق و گونه های ناشناخته کشف شده، اعلام کرد: گفت: « رودخانه بزرگ مکونگ و شرایط حیاتی و منابع آن توسط تعدادی از پروژه های صنعتی و توسعه شهری تهدید می شود که  این موضوع نه تنها اکوسیستم، بلکه اقتصاد و معیشت میلیون ها نفر را تهدید می کند.  ما باید درک کنیم که رودخانه ها حیات وحش و مردم این منطقه را به یکدیگر پیوند می دهد.  اگر این رودها را نابود کنیم، نه تنها حیات وحش را از بین برده ایم، بلکه خودمان نیز نابود خواهیم شد.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا