بررسی مهمترین فرصت ها و چالش های صنعت چاپ

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی انجمن علمی فناوری چاپ ایران، در این نشست که در دفتر مهندس پروین نباتی، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، مهمترین چالش ها در صنعت  چاپ را فقدان هرگونه آمار و اطلاعات جامع و قابل اتكا، مشخص نبودن حمایت های قانونی، عدم توجه به تربیت نیروي انساني در این بخش، عدم توجه نسبت به بومي سازي و وابستگي شديد در بخش مواد اوليه و دانش فني، اتكا شديد به واردات، عدم توسعه رشته های دانشگاهی، رقابت نامتوازن بخش های دولتی با فعالان بخش خصوصي، چند صدايي در بين تشکل هاي صنفي و عدم شناخت كافي مجلس و دولت  و تصميم سازان نسبت به توانمندي و ظرفيت هاي قابل توجه اين صنعت راهبردي برشمردند.

در ابتداي این نشست،  بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران به بیان مشکلات، چالش ها و فرصت های این صنعت در کشورمان پرداخت و بر آمادگی این انجمن براي ايجاد يك پل ارتباطي بين دانشگاه و صنعت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تاكيد نمود.

وی از به رسميت شناخته شدن جايگاه صنعتي صنعت راهبردي چاپ و حذف برخي قوانين و مقررات دست و پاگير در اين حوزه ابراز خرسندی کرد و با بیان اینکه که یکی از مشکلات مهم صنعت چاپ در حال رفع شدن است اظهار داشت: یکی از مشکلات و چالش های صنعت چاپ این است که قوانین و مقررات حاكم بر اين صنعت متعلق به چند دهه قبل است و تغییری در آن ایجاد نشده است. با توجه به این که وزارت صنعت نگاه صنعتی به موضوعات دارد امیدواریم تفاهم و همکاری های خوبی بین صنعت چاپ و این وزارتخانه صورت گیرد

رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اینکه .سنگ اندازی های زیادی هم در این زمینه صورت گرفته و قوانین دست و پاگیری در این زمینه وجود دارد خاطرنشان کرد: نگاه انجمن علمی فناوری چاپ ایران یک نگاه علمی است و نه صرفا یک نگاه صنفی و ما امیدوار هستیم با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن علمی فناوری چاپ ایران برطرف شود.

بیطرفان با اشاره به اینکه اتفاقات زیادی در صنعت چاپ در حال رخ دادن و این صنعت به سوی دیجیتالی شدن پیش می رود گفت: 80 درصد ماشین آلات چاپی ما از خارج از کشور وارد می شود و نیاز داریم این صنعت را با توانمندی های و ظرفیت های خوب داخلی بومی کنیم و دانش فني داخلي را ارتقا بخشيم.

رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به اینکه انجمن های علمی در کشور وظیفه برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت و دولت را دارند و ما در راستای تحقق این هدف تلاش می کنیم افزود: این انجمن توافقات و تفاهم نامه های خوبی را با دانشگاه هاي صنعتي امیرکبیر، شهید بهشتی، علامه طباطبايي، علم و فرهنگ، پژوهشگاه پتروشيمي و پليمر، موسسه پژوهشي رنگ و پوشش و سایر نهادهای علمی و اجرایی داشته است و برای توفیقات بیشتر نیازمند همکاری و هم افزایی با وزارت صمت هستیم و امیدواریم در شرایطی که متولی گری بخش سخت افزاري صنعت چاپ در حال انتقال به وزارت صمت است شاهد همکاری های بیشتر و بهتر برای حل مسائل مختلف باشیم.

بيطرفان با اشاره به اینکه صنعت چاپ یک صنعت راهبردی است ولی در کشور ما مورد بی مهري و بي توجهي  قرار می گيرد  افزود: درحالیکه این صنعت سومین صنعت HIGH TECHNOLOGY در جهان است از لحاظ اقتصادی هم از جايگاه بالاتري نسبت به خيلي از صنايع برخوردار است بگونه اي كه در ایالات متحده امريكا و كشورهاي پيشرفته جايگاه سوم تاپنجم را از لحاظ ترنور مالي در اختيار دارد.

ترنور مالي این صنعت در جهان بين 850 تا 1000 میلیارد دلار ترنور است و صنعتی مانند خودرو که بر اساس تفکر دولتمردان و تصميم گيرندگان، صنعت عظیمی است در مقابل این صنعت از جايگاه و تونور مالي بسيار كمتري برخوردار است.

نکته قابل تامل دیگر این است که این صنعت صنعتی پویا است و بسياري از بخش ها و شايد بتوان گفت اكثر حوزه ها را تحت پوشش محصولات و خدمات خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی  وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به اهمیت همه صنایع بویژه صنعت چاپ از انتقال وظایف و امور چاپ به وزارت صمت به عنوان گامی در راستای حل مسائل این صنعت و تسهیل و روانسازی کسب و کار برای صنعت چاپ یاد کرده و افزود: ما از هر پیشنهادی که بتواند گرهی از مشکلات این صنعت برطرف کند، استقبال می کنیم.

مهندس نباتی از تلاش ها و اقدامات انجمن علمی فناوری چاپ ایران در راستای احصاء آمار و اطلاعات علمی و کارشناسی و اجرایی این صنعت استقبال کرد و یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش های مختلف اعم از طرح و برنامه، پژوهش و فناوری و توسعه صنایع و ارائه تسهیلات از بخش صنعت چاپ حمایت می کند و برای توسعه همکاری ها اعلام آمادگی می کند.

وی بر ارتقاء جایگاه صنعت چاپ تاکید کرد و افزود: هنوز فرصت ها و چالش ها و نیازهای این صنعت احصاء نشده است و نقش انجمنی مثل انجمن علمی فناوری چاپ ايران می تواند در این زمینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیل کننده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا