ارتباط بین تغییر اقلیم و زلزله

مهدی زارع در چهارمین زنگ آموزش محیط زیست؛با موضوع درس های زیست محیطی زلزله ها در این سازمان افزود: در حال بررسی اثر تغییر شکل لایه های سطحی به دلیل تغیبر اقلیم و خشکسالی بر تحریک زون گسل در جنوب و جنوب غرب تهران و مدلسازی موثر بر وقوع زمین لغزش هستیم.

وی در این نشست آموزشی به نقش تغییرات اقلیم و زلزله در جهان و ایران پرداخته و نمونه هایی از زلزله های مهم دنیا و رابطه آن با تغییرات اقلیم مطرح کرد.
وی اظهار کرد: به عنوان مثال اکثر زلزله های مهم در آمریکا در غرب آمریکا رخ می دهد و طی بررسی های بعمل آمده، زلزله هایی که در شرق آمریکا رخ می دهد در اثر عقب نشینی یخ ها و ذوب شدن آن ها است که به زلزله های قرن 19 معروف است .
زارع، یخچال های ایران را در غرب البرز(علم کوه)، مرکز البرز(دماوند و توچال)، زاگرس، سبلان و چوپار کرمان برشمرد و گفت: در ایران قبلا یخچال طبیعی وجود داشته است اما اکنون یخچال ها در حال حاضر عقب نشینی کرده و ذوب شده اند .
به گفته وی، ایران دارای گسل های فعال و احتمال وقوع زلزله زیاد است.
وی به گسل های مهم اطراف تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات دستگاه های لرزه نگاری در تهران گسل شمال تهران 117 سال است که فعال نیست.
این استاد دانشگاه، نقشه خطر و فرونشست در تهران را ارائه کرد و گفت: نرخ فرونشست زمین در دشت جنوب غرب تهران 36 سانتی متر است و این نرخ یک رکورد جهانی است .
زارع به لغزش های دامنه ای در گلاب دره تهران ،زمین لغزش شهرک مجلس فرحزاد ، زمین لغزش سیلارد (سد لتیان)، زمین لغزش گلوگان، زمین لغزش دیزین، زمین لغزش های ناشی از زلزله منجیل، زمین لغزش ناشی از زلزله فیروزآباد کجور، زمین لغزش بزرگ ایوا اشاره کرد و گفت: در البرز مرکزی رابطه بین لغزش های بزرگ و زلزله های تحریک کننده را بررسی کردیم و زمین لغزش های بزرگ می تواند به عنوان شاخص مورفولوژیک برای تعیین توان لرزه زایی است.
این استاد دانشگاه جزییات زلزله سرپل ذهاب و پس لرزه های آن مطرح کرد و گفت: مردم در وسط آوارها و خاک ها و نخاله ها زندگی می کنند و این موضوع باعث ناراحتی است و در مناطق آسیب دیده نمی توان مردم را به راحتی به علت ایجاد آسیب های بزرگ روانی جابه جا کرد.
زارع بر آلودگی ناشی از بطری های پلاستیکی و هدرفت منابع اشاره کرد و گفت: حجم زباله و نخاله های ساختمانی در منطقه سر پل ذهاب زیاد است و نباید رضایت بدهیم که محیط زندگی مردم عمدا تخریب شود.
وی بر جانمایی مناسب مکان های دپوی پسماند و نخاله در شهرستان‌ها و روستاهای متأثر در مکان‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان تاکید کرد.
به گفته این استاد دانشگاه، زلزله کرمانشاه ناشی از هارپ و فعالیت های هسته ای نبوده است و اگر زلزله ای بر اساس این عوامل ایجاد شود در سطح زمین رخ می دهد ولی زلزله کرمانشاه در عمق 23 کیلومتری زمین رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن کشور ایران در کمربند زلزله و وقوع زلزله های بزرگ و خسارت بار در اقصی نقاط کشور، علاوه بر زیان‌های جانی و مادی ابعاد دیگری همچون خسارت‌های محیط‌زیستی نیز دارند و آمادگی برای رویارویی با این مقوله به مدیریت و کاهش معضلات آن منجر خواهد شد.
سلسه آموزش های عمومی برای کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان 'زنگ آموزش'، سعی دارد تا به صورت هدفمند به بحران های محیط زیستی روز کشور پرداخته و با این روش به گفتمان سازی و آشنایی هر چه بیشتر پرسنل با چالش های پیش رو و راه های مقابله با آن، منجر شود.
این برنامه آموزشی به منظور افزایش سطح آگاهی های کارکنان سازمان نسبت به مسایل روز محیط زیست، به صورت هر دو هفته یک بار، اجرایی می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا