اصلاح اشتباه صد ساله دانشمندان درباره دایناسورها

دیپی (Dippy the Dinosaur) نام یکی از مشهورترین دایناسورهای جهان است که شاید بتوان شهرت وی را همردیف تی رکس (T. rex ) مشهور فیلم پارک ژوراسیک محسوب کرد. این دایناسور مشهور که برای سال ها در موزه تاریخ طبیعی لندن قرار داشت در سال جاری برای تعمییرات به کانادا فرستاده شده و به زودی به این کشور بازگردانده می شود.

دیپی نسخه المثنی دیپلودوکوس، دایناسوری است که 150 تا 165 میلیون سال پیش در شمال امریکا زندگی می کرده است . نسخه اصلی این دایناسور در موزه تاریخ طبیعی کارنگی پیتسبورگ (Carnegie Museum of Natural History) واقع در پیتسبورگ ، پنسیلوانیای ایالات متحده امریکا قرار دارد.  دیپلودوکوس در سال 1899 میلادی در منطقه  وایومینگ در مناطق کوهستانی امریکا کشف شده بود.

پس از این کشف، اندرو کارنگی (Andrew Carnegie) که شخصی بشر دوست و ثروتمند بود پس از درخواست شاه ادوارد هفتم ، یک کپی از اسکلت این دایناسور را پس از آماده شدن به بریتانیا فرستاد . در واقع دیپی یک نقطه عطفی در ساخت اسکلت دایناسور دیپلودوکوس در مجسمه سازی عمومی محسوب می شود که بر پایه مجموعه موسسه و کتابخانه کارنگی در محله اوکلند پیتزبورگ، پنسیلوانیا تهیه شده است.

در حال حاضر دیپی به طور کامل تعمییر و بازسازی شده و دانشمندان موفق به کشف و اصلاح یک اشتباه فاحش درباره این دایناسور شده اند. در حقیقت برای بیش از یکصد سال دانشمندان درباره نوع آناتومی و نحوه ایستادن و حرکت دایناسورهای دیپلودوکوس اشتباه کرده بودند و در حال حاضر این موضوع کشف شده و اشتباه فوق در بازسازی دیپی اصلاح شد.

دیپی در حال حاضر در شهر تورنتوی کانادا قرار داشته و متخصصان موزه تاریخ طبیعی لندن با بررسی های انجام شده دریافتند محل استقرار دست ها و پاهای فسیل دیپلودوکوس و همچنین مجسمه دیپی اشتباه بوده و باید با یکدیگر تعویض شوند.

در همین رابطه پرفسور پاول بارت (Paul Barrett) اعلام کرد: « دیپی دارای پنج تفاوت عمده با دایناسورهای موسوم به سوروپودوس (sauropods) دارد. در حقیقت دانشمندان در زمان ساخت این مجسمه هنوز دست های دیپلودوکوس را کشف نکرده بودند و به همین دلیل به جای آن نمونه پای وی را در اندان جلوئی بدن دایناسور قرار دادند. آن ها تصور می کردند که چنین موجودی بزرگی با پانزده تن وزن به پاهای جلو و عقب نیاز دارد تا بتواند وزن عظیم خود را حمل کند بنابراین آن ها به جای دو پا و دو دست، چهار پا را برای دیپی طراحی کردند. »

تجزیه و تحلیل ها و آنالیزهای جدید انجام شده روی بقایای ردپای این دایناسور نشان می دهد که این حیوان روی پاهای عقب راه می رفته و به همین دلیل ردپاهای عقبی وی بسیار عمیق تر است در حالی که دستان وی نسبتا آزاد بوده و رد کم عمقی روی زمین باقی می گذاشته است. پرفسور بارت در این زمینه اعلام کرد که احتمالا دیپی در زمان سرخوشی نوک دست هایش را روی زمین گذاشته و به حالت مطبوعی به جلو حرکت می کرده است.

در تغییرات جدید انجام شده، کشفیات جدید روی مجسمه دیپی اعمال شده و دیگر این دایناسور به صورت چهار پا نمایش داده نمی شود.

این موارد باعث شده است تا بار دیگر دیپی به موزه تاریخ طبیعی انگلستان بازگردانده شود. هرچند که پیش از این صحبت از بازنشستگی این مجسمه قدیمی بود که این موضوع با مخالفت بسیاری از مردم رو به رو شد زیرا بسیاری از انگلیسی ها به جهت اینکه این اسکلت را از دوران کودکی خود در این بخش موزه به یاد می آورند و آن را بازدید کرده اند ، نسبت به این تصمیم رفتاری اعتراض آمیز از خود نشان داده اند . آنها در وب سایت این موزه نیز درخواست تعویض اسکلت را مطرح کرده اند. در هر حال این تغییرات و اصلاح اشتباه صد ساله دانشمندان موجب شد که دیپی مجددا و با شمایل جدیدی به محل نمایش خود بازگردانده شود.

منبع: iflscience