نشست فرصتهای اشتغال وکارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی برگزار شد

در ابتدای نشست، دکتر محمد صادق بیجندی، معاون رئیس جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال و کارآفرینی دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، توضیحاتی درباره ماهیت و فعالیت های سازمان تجاری سازی فناوری ارائه داد و گفت: این سازمان به عنوان یکی از قدیمی ترین نهادهای کشور در حوزه اشتغال، خود را موظف می داند در راستای گفتمان سازی، ترویج فرهنگ کار و حوزه های مختلف اشتغال به ویژه در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی و تولید واشتغال نامگذاری شده، بتواند گام های موثری را در این راستا بردارد.

بیجندی درباره اقدامات سازمان تجاری سازی فناوری گفت: یکی از گام هایی که این سازمان مطابق با بحث اقتصاد مقاومتی و در جهت توسعه اشتغال برداشته است، برگزاری نشست های تخصصی و دعوت از اساتید و کارشناسان در حوزه اشتغال است تا با تبادل نظر میان این کارشناسان، کارهای مفیدی در جهت هم افزایی و بهبود وضعیت اشتغال کشور انجام دهیم.

معاون رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه سخنان خود به قابلیت صنعتی و تجاری کشور به خصوص در حوزه فرهنگ اشاره کرد وافزود: به این دلیل که هم افزایی ها وهمکاری های لازم میان سازمان های ما به درستی و آن طور که باید صورت نمی گیرد کشور ما قابلیت های فراوانی دارد اما کفایت لازم را ندارد .

 رئیس سازمان تجاری سازی فناوری، در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با برگزاری این نشست ها وفاق و همکاری و همدلی بیشتری میان همه نهاد ها و مجموعه های درگیر در حوزه اشتغال، صورت بگیرد.

در ادامه جلسه، دکتر دشتی معاونت اشتغال و توانمند سازی سازمان تجاری سازی فناوری، درباره موضوع و کارکرد سلسله نشست های علمی این سازمان گفت: بحث ها و گفتگوهایی که ما از ابتدای سال آن ها را در قالب نشست های علمی برگزار می کنیم، به حوزه اشتغال فراگیر اختصاص دارد.

وی در ادامه افزود: دولت در سال 96 بحثی تحت عنوان«اشتغال فراگیر» مطرح کرده است که این مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی است.  دولت در اشتغال فراگیر 9 بخش اقتصادی در بخش خدمات را سیاست گذاری کرده  که ظرفیت های اشتغال زایی و وظایف 70 رسته در این  9 بخش مشخص شده است.

معاونت توانمند سازی سازمان درباره تقسیم بندی های دولت در اشتغال فراگیر گفت: دسته های مختلفی در طبقه بندی دولت وجود دارد که مهم ترین سهم در این گروه ها متعلق به بخش فرهنگی و فرهنگ وهنر و کسب کار های هنری و فرهنگی است. می توان گفت دولت در تمام بخش های مربوط به اشتغال زایی سهم ویژه ای برای فرهنگ و هنر در نظر گرفته است.

دشتی درباره حساسیت اشتغال در حوزه فرهنگ وهنر گفت: این بخش از اشتغال واقعا حساس و پیچیده است. از طرفی برخی از اقتصاددانان کلاسیک و هنرمندان می گویند آثار هنری قابل ارزش گذاری مادی نیست واز طرفی عده ای از کارشناسان این حوزه می گویند باید در فرهنگ وهنر فضای کافی برای اشتغال سود آور ایجاد شود.

دشتی در پایان سخنانش، به هدف برگزاری این نشست ها اشاره کرد وگفت: با توجه به این که فرهنگ وهنر در اقتصاد بسیاری از کشورهای توسعه یافته، نقش مهمی را ایفا می کند، می توان گفت امروزه کشور های درحال توسعه نیز دارای چنین سهم عظیمی از فرهنگ و هنر حتی بیشتر از کشور های دیگر دارند. ایران هم از این ویژگی مستثنی نیست.ما می خواهیم بدانیم چگونه می توانیم ظرفیت تولید کالا و خدمات فرهنگی و هنری در بخش های مختلف نشر وچاپ، موسیقی، نمایش ، سینما، بخش سمعی و بصری، تلویزیون ، مجسمه سازی و…. را افزایش دهیم و به این بخش ها چگونه باید توجه کنیم.

در بخش بعدی این نشست علمی ،دکتر سهیلا کیاسی، رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنان  خود را  در زمینه اشتغال و کسب وکار فرهنگی با رویکرد آماری و سیاست های حمایتی وزارت ارشاد آغاز کرد وگفت: حوزه فعالیتی که دبیرخانه اشتغال وزارت ارشاد دارد بسیار گسترده است. سعی می کنم در اینجا سیاست های وزارتخانه را دربخش های مرتبط با بحث فرهنگ مثل هنر های تجسمی، بخش سمعی وبصری (سینما) و بخش چاپ ونشر ارائه دهم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ابتدا می خواهم یک تعریف دقیق از اشتغال فرهنگی به شما بدهم، منظور از اشتغال فرهنگی، اشتغال فراگیر در همه عرصه های عمومی  به صورت مستقیم و غیر مستقیم است. این نوع اشتغال در حوزه های دولتی ، خصوصی، تعاونی ها بسیار گسترده است. به طور کلی درهر قسمتی که بحث اشتغال وجود دارد، حضور پررنگ حوزه فرهنگ و هنر را به خوبی می توان دید.به علت گستردگی بخش فرهنگ وهنر به خصوص در زمینه اقتصادی و اشتغال، نمی توانیم ادعا کنیم که فقط وزارت ارشاد اسلامی متولی بخش فرهنگی جامعه است. قطعا سایر دستگاه ها که به صورت غیر مستقیم در این بخش فعالیت می کنند، می توانند اثر گذار باشند.

کیاسی درباره تولید کالا و خدمات فرهنگی در جامعه گفت: در بخش تولید کالای فرهنگی 3 فرض کلی وجود دارد. اینکه یا دولت این مهم را به عهده دارد یا بخش خصوصی یا تعاونی ها. این 3 عرصه هستند که در تولید کالا وخدمات فرهنگی و همچنین ایجاد اشتغال در این زمینه اثر گذار هستند.

وی در ادامه به ارائه گزارش های آماری درباره فعالان و شاغلان فرهنگی پرداخت و گفت: طبق آمارهایی که ما از سال 79 داریم بر اساس آنچه وزارت ارشاد اسلامی مجوز آن ها را صادر می کند چیزی حدود 442 هزار نفر، شاغل فرهنگی در سراسر استان داشتیم. این رقم در سال 89 دو برابر شده ودر سال 95 ما هنوز نتوانستیم آمار دقیقی از فعالان بخش فرهنگ وهنر به دست آوریم.

وی در توضیح این آمار گفت: این آمار وارقام، علاوه بر آماری است که شاغلان ما در حوزه های حاکمیتی حضور دارند. اگر بخش دولتی را هم به حوزه اشتغال اضافه کنیم، می بینیم که آمار فعالان حوزه فرهنگی از این اعداد فراتر می رود.

کیاسی درباره وضعیت فعلی سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر گفت: موضوع اصلی در حوزه سرمایه گذاری، برگشت سرمایه و امنیت سودآوری است.از دیدگاه تاریخی بخش فرهنگی و هنری را فاقد ارزش گذاری مادی می دانند و بیشتر به جنبه معنوی آن تاکید می کنند شاید یکی از علت هایی که ما فرصت های شغلی را در عرصه های فرهنگی و هنری نسبت به سایر صنایع کمتر ومحدودتر می بینیم همین نگاه معنوی به تولیدات فرهنگی باشد.

رئیس دبیرخانه کارآفرینی وزارت ارشاد درباره وضعیت کنونی ایران در حوزه صنایع فرهنگی در میان کشور های جهان گفت:به جرات می توانم بگویم کشور ما با به کارگیری سیاست ها و برنامه های مناسب فرهنگی وهنری می تواند درجهان، سرآمد فعالیت هایی باشد که درکشور های دیگر انجام می گیرد.

وی در ادامه سخنان خود به ماهیت  صنایع  فرهنگی اشاره کرد و گفت: صنایع فرهنگی، صنایعی هستند که با آفرینش فرهنگ و تجاری شدن کالا و خدمات فرهنگی معنا و مفهوم پیدا می کند. این صنایع می توانند در حوزه چاپ ونشر، تولیدات سینمایی و سمعی بصری، انتشارات چندرسانه ای، صنایع دستی و سایر صنایع مثل معماری ، هنر های تجسمی و نمایشی، ورزش، سازهای موسیقی، تبلیغات باشند و به تازگی ما در حوزه صنایع فرهنگی، صنایعی جدید مثل لوازم خانگی ، آشپزی، آرایشی و بهداشتی، اوقات فراغت و…. را داریم. 

کیاسی در ادامه دسته بندی ها و طبقه بندی های تولید کالا در بخش فرهنگ، از صنایع خلاق سخن گفت و افزود: صنایع خلاق را می توانیم به چند دسته تقسیم کنیم، دسته اول میراث فرهنگی است که منشاء همه هنرها و صنایع خلاق است. از دیدگاه تاریخی ،میراث فرهنگی مردم شناسی، قومیت شناسی، زیباشناختی و جامعه شناختی است که در کنار اینها هنرها و صنایع دستی را نیز شامل می شود.مکان های فرهنگی مثل موزه ها و… نیز جزء صنایع خلاق محسوب می شود. می توان به هنر های تجسمی مثل مجسمه سازی و هنر های نمایشی مثل: تئاتر، اوپرا، سیرک و نمایش های آیینی تعزیه و دسته بعدی آثار مکتوب مثل نشر، چاپ، لیتوگرافی، وسایل نشریات مثل فیلم، رادیو وتلوزیون و…. را جزء صنایع خلاق دانست. علاوه براین ها بخش طراحی مثل گرافیک، مد و لباس و بازی ها و… را صنعت خلاق قلمداد می کنیم.

کیاسی برای روشن تر شدن موضوع مورد بررسی، تعریفی دقیق از کالای فرهنگی ارائه کرد وگفت: کالاهای فرهنگی، حامل اندیشه ها، نمادها و روش هایی هستند که معرف هویت جمعی اند و حوزه معنویت و مادیت خود را می توانند نشان دهند. برخی تولیدات فرهنگی مثل کتاب، نشریات، موسیقی، فیلم، نوارهای ویدیویی ، محصولات چندرسانه ای و صنایع دستی کالای فرهنگی و هنری محسوب می شوند که در دسترس عموم قرار می گیرند. خدمات فرهنگی بیشتر از اقدامات فرهنگی همه نهاد های جامعه چه دولتی چه خصوصی و چه تعاونی ها و دیگر مجموعه هایی که به اشاعه فرهنگ جامعه کمک می کنند، حمایت می کنند.

وی دربخش بعدی سخنان خود به مهم ترین بخش کالاهای فرهنگی و هنری یعنی فعالیت های چاپ و نشر مکتوب اشاره کرد و گفت: این موضوع در 3 عرصه تولید ، توزیع و فروش قابل بررسی است.

وی بعد از این که گزارشی کوتاه از فرآیند رسیدن یک اثر مکتوب به دست مردم داد گفت: اقداماتی مثل ایجاد کتابخانه های سیار برای تسهیل مطالعه برای مردم و همچنین سینمای سیار و نمایش های سیار برای مناطق عشایری و روستایی از سیاست های وزارت ارشاد در این حوزه است.برگزاری نمایشگاه های داخلی برای ناشران و شرکت آن ها در نمایشگاه های خارجی را هم باید به این حمایت ها اضافه کرد.درسال گذشته ما 100 نمایشگاه استانی و 42 نمایشگاه بین المللی را برگزار کردیم که همه این ها جزء سیاست های حمایتی دولت از صنعت چاپ و نشر و به طور کلی کالای فرهنگی است.

کیاسی در ادامه مطالب خود به گزارشی درباره فعالان وشاغلان در حوزه فرهنگ وهنر پرداخت و افزود: ما از سال 81 تا سال 89 با افزایش اشتغال در حوزه نشر روبرو بودیم ، یعنی ما به ناشران زیادی مجوز انتشاراتی دادیم و از رقم 3015 ناشر فعال به 3971 در سال 89 رسیدیم و از سال 90 تا 95 ناشرین فعال ما به 4175 ناشر رسیده اند. این افزایش چشمگیر آمار و ارقام نشان می دهد سیاست های حمایتی دولت در زمینه فرهنگ وهنر بسیار کارآمد بوده است.

وی درادامه صحبت های خود به برخی دیگر از سیاست های ایجابی و حمایتی دولت درزمینه ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ وهنر کشور پرداخت.

رئیس دبیرخانه اشتغال وکارآفرینی وزارت ارشاد اسلامی سخنان خود را اینگونه به پایان رساند : با توجه به توضیحاتی که گفته شد می توان فهمید که بخش فرهنگ و هنر جامعه بسیار حساس و پیچیده و درعین حال نیازمند توجه بسیار برای افزایش ظرفیت اشتغال در این بخش است. امیدوارم با همیاری همه نهاد های مسئول در این حوزه موانع موجود در اشتغال و کارآفرینی این حوزه برداشته شود.

در بخش پایانی چهل و نهمین نشست علمی و تخصصی سازمان تجاری سازی فناوری ، مهندس علی ریاحی، مسئول امور اجرایی رسانه برخط وزارت ارشاد، توضیحاتی کلی درباره فرصت ها ،موفقیت ها و موانع موجود در حوزه اشتغال فرهنگی ارائه کرد و گفت: با توجه به مبانی اقتصاد مقاومتی به دنبال این هستیم که مردم وارد حوزه اشتغال فرهنگی شوند اما زمانی آن ها می توانند وارد اقتصاد کشور شوند که بر روند تولید آشنا شوند. ما به دنبال ایجاد فرصت برای همه مردم به عنوان اعضای جامعه برای ورود به فضای تولید و اقتصاد کشور هستیم.

وی در ادامه افزود: ما باید بدانیم که می خواهیم این فعالیت های تولیدی در یک اقتصاد مقاوم و پویا وارد شود پس باید مطابق با آن و وضعیت کنونی مان برنامه ریزی و عمل کنیم.

ریاحی گفت:اصلا فکر نکنیم که اقتصاد مقاومتی یعنی سختی ، ریاضت و قطع رابطه با جهان بلکه به معنای تناسب فعالیت های اقتصادی متناسب  با شرایط کشور است.

وی درباره عوامل اثرگذار در تولید کالای فرهنگی گفت: 6 عامل مهم بازار تقاضا، سرمایه ، مواد اولیه، نیروی کار، فناوری و فرهنگ تولید بسیار مهم هستند .

ریاحی بر نقش فضای مجازی و رسانه های دیجیتال و اینترنت در تولید کالا تاکید کرد وگفت: جهان امروز یک جهان دیجیتالی است. با ورود اینترنت، اقتصاد بسیاری از کشور ها به سمت استارت آپ های اینترنتی (مثل اسنپ در کشور ما)رفته است. ما باید به رسانه های برخط و آنلاین توجه کنیم. منشاء بسیاری از خلاقیت های اقتصادی در همین هاست.

ریاحی از موانع موجود بر سرراه تولیدکنندگان خلاق در همه زمینه گله کرد و ادامه داد: فراموش نکنیم کسب و کارهای نوپا نیاز به حمایت و تشویق دارند. همین اسنپ و دیجی کالا 2 نمونه موفق کسب وکار های نو در ایران هستند که با 5 نفر شروع به کار کردند و هم اکنون حدود 30 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

وی گفت: به نظر من تا زمانی که برخی موانع اقتصادی مثل همین مالیات ها بر سر راه کسب و کار های نو وجود دارند این خلاقیت ها نمی توانند بروز و ظهور کنند.البته من متخصص در زمینه اقتصادی نیستم مسئولین کارشناس باید تصمیم بگیرند.

مسئول امور اجرایی رسانه برخط وزارت ارشاد اسلامی در پایان افزود: امیدوارم همه مشکلات ما در زمینه تولیدات فرهنگی و صنایع فرهنگی با کمک مسئولین و همه فعالان در حوزه فرهنگ و هنر به زودی حل شود.

در پایان این نشست علمی، سخنرانان به سوالات برخی از حضار پاسخ دادند.

 

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا