کوسه 512 ساله قدیمی‌ترین مهره‌دار زمین است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دانشمندان معتقدند که آنها ممکن است قدیمی‌ترین مهره‌دار زنده جهان را در قالب یک کوسه باستانی گرینلند کشف کرده باشند. اما چه چیزی کوسه‌های گرینلند را به موجوداتی مرموز تبدیل کرده است؟

تعیین سن به روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‌دهد که این کوسه‌های باستانی بین 272 تا 512 سال سن دارند.

گروهی از دانشمندان دانمارکی معتقدند که قدیمی‌ترین مهره‌دار زنده جهان را در میان کوسه‌های گرینلند کشف کرده‌اند.

پیش از کشف آنها، قدیمی‌ترین مهره‌دار شناخته شده به نظر می‌رسید یک نهنگ غول‌پیکر 211 ساله باشد، اما نتایج پژوهش جدید نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین مهره‌دار زمین بیشتر از این‌ها سن دارد.

محققان به رهبری "ژولیوس نیلسن"، زیست‌شناس دریایی دانمارکی معتقدند که در میان 28 کوسه موجود در آب‌های گرینلند، آنها با یک کوسه بسیار قدیمی مواجه شده‌اند.

دانشمندان اظهار داشتند که با استفاده از تاریخ‌گذاری رادیو کربن عدسی چشم 28 کوسه گرینلند، دریافتند که یکی از آنها حدود 392 سال سن دارد.

تاریخ‌گذاری رادیوکربن یکی از روش‌های تاریخ‌گذاری رادیومتریک می‌باشد که جهت تخمین تاریخ مرگ موجوداتی که کربن مصرف می‌کنند (مانند گیاهان) کاربرد دارد. در این روش ایزوتوپ کربن-14 که یکی از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو کربن با نیمه عمر حدود 5730 سال می‌باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر تاریخ‌گذاری رادیوکربن یک فرآیند است که نتایج را با 95 درصد اطمینان به دست می‌دهد، به این معنی که سن واقعی کوسه می‌تواند بین 272 تا 512 سال باشد.

شایان ذکر است که کوسه گرینلند هر سال فقط یک سانتیمتر رشد می‌کند، به همین علت است که دانشمندان متوجه شدند که این کوسه ماده 5.5 متری چندین قرن زندگی کرده است.

کوسه‌های گرینلند به دلایل زیادی کاملا مرموز هستند. برای مثال، آنها بیشتر وقت خود را در آب‌های بسیار عمیق تا 730 متری و در دمای منفی 2 تا 7 درجه سانتیگراد اقیانوس‌های منجمد شمالی صرف می‌کنند.

این مسئله شاید توضیح دهد که چرا برخورد با آنها بسیار نادر است. اولین عکس‌های این گونه در سال 1995 گرفته شد، در حالی که اولین ویدیو از یک کوسه زنده گرینلند در زیستگاه طبیعی آن در سال 2003 گرفته شد.

یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد کوسه‌های گرینلند این است که با وجود عظیم‌الجثه بودن، رفتار تغذیه‌ای آنها مشابه لاشخورها است. آنها از باقی‌مانده غذای شکارچیان دیگر تغذیه می‌کنند.

این کوسه‌های عظیم‌الجثه همچنین به دلیل حرکت و رفتار آهسته و خواب آلود، "کوسه‌های خوابالو" نامیده شده‌اند و اگرچه شکارچیان کوسه‌های گرینلند را می‌خورند، اما باید با احتیاط فراوان آن را انجام دهند، چرا که گوشت آنان سمی است.

در حقیقت آنها سمی‌ترین گوشت را در گونه‌های کوسه در جهان دارند و خوردن گوشتشان به علت غلظت بالای تری‌متیل‌آمین اکسید در آن موجب احساس مستی و گیجی در شکارچی می‌شود.

گروئنلند یا گرینلند نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است. این سرزمین که در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده، محل سکونت حدود 56 هزار نفر است.

جمعیت آن از سکنه بومی (از تبار اسکیموها) و مهاجران دانمارکی تشکیل شده‌است.

پایتخت آن به زبان دانمارکی، گودت‌هاب نام دارد. نام گروئنلند به معنی «سرزمین سبز» یا «سبزستان» است. گرینلند در ایران گروئنلند هم نامیده می‌شود که از تلفط آن به زبان دانمارکی گرفته شده است.

به‌جز چند نقطه محدود که محل سکونت اهالی گروئنلند است، سایر مناطق این جزیره یخ‌زده و بطور کلی خالی از سکنه است. این سرزمین از نظر جغرافیایی در محیط قاره آمریکای شمالی واقع شده است، اما از نظر سیاسی و فرهنگی با اروپا به ویژه کشورهای نروژ ودانمارک مراوده بیشتری دارد.

کوسه‌های گرینلند با اندازه بزرگ، عمر طولانی و زندگی مرموز، به وضوح موجوداتی اسرارآمیز هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا