شکلگیری ابری از زباله های فضایی در پی انفجارماهواره نظامی آمریکا

این ماهواره که DMSP-F13 نام داشت به مدت 20 سال به عنوان بخشی از برنامه ماهواره هواشناسی دفاعی نیروی هوایی آمریکا مشغول به سرویس دهی بود تا اینکه در 14 بهمن سال 1393 (سوم فوریه 2014) منفجر شد. این حادثه در پی بروز یک نقص فنی در سیستم برقی این ماهواره روی داد.

اکنون و با گذشت چند ماه از آن حادثه، نتایج مطالعه ای منتشر شده که نشان می دهد به رغم گذشت مدتی نسبتا طولانی از آن رویداد، هنوز احتمال برخورد بقایای آن ماهواره با سایر ماهواره ها و سیستمهای فضایی اطراف زمین وجود دارد.

پیشتر آژانس فضانوردی اروپا و سایر سازمانهای تحقیقاتی مرتبط با این حوزه مطالعاتی انجام داده بودند که بر آن اساس ابری از زباله های فضایی در پی این حادثه شکل گرفته اما خطری برای سایر سیستمهای فضایی اطراف زمین دربرندارد.

با این حال نتایج مطالعه ای جدید نشان می دهد آنچنان هم که تصور می شده این حادثه بدون تبعات منفی نیست.

گروهی از محققان دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس متوجه 100 تکه زباله فضایی جدید شده اند که منشأ آنها ماهواره DMSP-F13 است. بر این اساس برآورد می شود در نتیجه این انفجار بیش از 50 هزار ریز زباله کوچکتر از یک میلیمتر نیز در فضای اطراف زمین سرگردان شده است.

به عقیده این محققان گرچه بسیاری از این زباله های سرگردان نهایتا به بزرگی نوک سر خودکار هستند اما با توجه به سرعت بالایی که در مدار زمین در حال گردش هستند می توانند خطری جدی برای سیستمهای فضایی از جمله کاوشگرها باشند.

محققان دانشگاه ساوتهمپتون از تکنیکهای جدید مدلسازی برای تشخیص این زباله های خطرناک استفاده کرده اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا