تولید دستگاه پاستوره کردن مواد غذایی و دارویی به روش غیر حرارتی

 دکتر سید مهدی میرزا بابایی، مجری این طرح پژوهشی یکی از مهمترین دغدغه‌های صنعت غذایی را حفظ ارزش‌های تغذیه‌ای، بافت، طعم، رنگ و بوی ماده غذایی در طی فرآیندهای مختلف تولید دانست و افزود: از آنجا که روش‌های موجود فرآوری مواد غذایی اغلب بر پایه استفاده از فرآیندهای حرارتی است و این فرآیندها باعث وارد شدن آسیب جدی به ماده غذایی می‌شود، ضرورت استفاده از روش‌های جدید برای رفع نواقص موجود احساس می‌شد.

وی از دست رفتن ارزش‌های تغذیه‌ای، تغییر بافت، تغییر طعم و رنگ و بوی مواد غذایی، زمانبر بودن و مصرف بالای انرژی را از جمله مهمترین نواقص استفاده از روش‌های فعلی و فرایندهای حرارتی ذکر کرد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای جلوگیری از مشکلات ناشی از تیمارهای حرارتی از فرآیندهای فشار بالای (HPP) غیر حرارتی Non Thermal Pasteurization) ) استفاده می‌شود، افزود: با استفاده از فرآیندهای فشار بالا ضمن انجام عمل پاستوریزاسیون در دمای محیط، ویتامین‌ها، طعم، رنگ، بافت و تازگی ماده غذایی حفظ شده و ماندگاری آن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.
 
 عضو هیأت علمی گروه ماشین آلات مواد غذایی موسسه پژوهشی صنایع غذایی ادامه داد: فرآیند فرآوری مواد غذایی با استفاده از این روش در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شده و مصرف انرژی به شدت کاهش می‌یابد و از این منظر این فرآیند دوستدار محیط زیست است.
 
میرزا بابایی در خصوص هزینه‌های ساخت این دستگاه، بیان کرد: در فاز تحقیقاتی حدود ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که بخشی از آن توسط بخش خصوصی تامین شده است، این در حالی است که قیمت نمونه مشابه خارجی آن حدود ۲ میلیارد ریال است که قطعا در صورت تولید این دستگاه با دانش و امکانات بومی ضمن ایجاد اشتغال صرفه‌جویی ارزی هم به دنبال خواهد داشت.
 
وی در پایان گفت: دستیابی به دانش طراحی و ساخت دستگاه ذکر شده این امکان را فراهم آورده تا بتوان نمونه‌های مشابه و مطابق نیاز سفارش‌دهندگان ساخته شود.

مجری طرح اضافه کرد: دستگاه پاستوریزاتور از نوع غیر حرارتی با فرایند فشار بالا حدود ۶ هزار بار  تولید شده و دارای کاربردهای فراوان در صنابع دارویی و غذایی است.

این طرح در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا