تغییرات جوی در آستانه نابودی تاریخ یک ملت

منطقه اوتاکیاگویک (UTQIAĠVIK) در آلاسکا یادواره مردمانی است که برای هزاران سال در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند و پیش از کشف شدن قاره آمریکا نیز در این محیط به زندگی آرام و سرد خود ادامه می‌داند. حال دانشمندان کشف کرده‌اند که سایت باستان‌شناسی اینوپیات (Iñupiat) در این منطقه با مشکلات بسیار بزرگی روبرو شده است. این مشکلات به‌واسطه تغییرات جوی و گرمایش زمین به وجود آمده‌اند و موجب شده‌اند تا این سایت باستانی در آستانه نابودی قرار داشته باشد.

یکی از باستان‌شناسان این منطقه که آن ینسن (Anne Jensen) نام دارد درباره این موضوع به‌شدت ناراحت است و می‌گوید که بشر آثار باستانی خود را از دیرباز به نابودی کشیده است. او دراین‌باره می‌گوید: «کتابخانه اسکندریه به آتش کشیده شد و امروز این سایت باستانی نیز درخطر قرار دارد. مردم این منطقه از من خواستند تا به اینجا بیایم و حال می‌بینم که این آثار باستانی باید هرچه زودتر جابجا شود وگرنه به نابودی کشیده خواهد شد.»

این سایت باستانی که از سال 1994 تحت نظارت مستقیم باستان‌شناسان این قرار داشته است، در حقیقت محل زندگی قومی به نام اینوپات‌ها بوده است که برای بیش از هزار سال این منطقه را خانه خود دانسته‌اند. حال افزایش حرارت زمین موجب شده است که دریای این منطقه به‌واسطه ذوب شدن یخ‌های قطبی به‌شدت تغییر پیدا کند و به‌این‌ترتیب تا چند سال بعد، دیگر ساحل باستانی‌ای که محل زندگی هزارساله اینوپات‌ها بوده است، بر روی نقشه وجود نخواهد داشت زیرا این ساحل از جنس یخ ساخته شده است.

ینسن نابودی این منطقه را به یخ‌زدایی از یک جسم یخ زده تشبیه می‌کند. به‌این‌ترتیب باید گفت که هیچ راه نجاتی برای این منطقه وجود ندارد و آلاسکا قربانی مدرنیته جهان شده است.

منبع: gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا