هایپر لنزی که ویروس را روی سطح سلول زنده نشان می دهد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این هایپرلنز که با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه ایالتی کانزاس، آزمایشگاه ملی Oak Ridge و دانشگاه کلمبیا ساخته شده، فوق العاده قوی است و امکان مشاهده سلول های زنده را با جزئیات بی سابقه فراهم می کند.

برخلاف میکروسکوپ های لنزدار معمولی، فناوری هایپرلنزینگ (hyperlensing) شیوه ای برای ساخت لنزهایی است که امکان مشاهده اشیایی بسیار کوچکتر از طول موج نور را میسر می کنند. این موضوع می تواند به دلیل پیشرفت اساسی در کیفیت یک ماده نوری مورد استفاده در این رویه تولید باشد.
این هایپرلنز حین کار به حدی قوی عمل است که به ببینده امکان می دهد ویژگی هایی به اندازه یک ویروس کوچک را بر سطح سلول زنده در محیط طبیعی آن مشاهده کند.
محققان در مقاله ای که در مجله Nature Materials منتشر شد، توضیح دادند که در این هایپرلنز از ماده ای به نام نیترید بور شش ضلعی (hBN) استفاده شده است.
در آزمایش قبلی هایپرلنزها که با استفاده از hBN صورت گرفت، محققان توانستند یک شی را که حدود 36 برابر کوچکتر از طول موج مادون قرمز بود مشاهده کنند اما در این روش جدید توانستند که این میزان را 10 برابر افزایش دهد.
برای انجام این کار، آنها کریستال های hBN را با استفاده از بور ایزوتوپیک خالص ساختند؛ زیرا بور طبیعی حاوی دو ایزوتوپ است که از لحاظ وزنی حدود 10pc تفاوت دارند و این ترکیب ویژگی های نوری این کریستال را در نور مادون قرمز به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.
محققان محاسبه کردند که یک لنز ساخته شده از این کریستال تصفیه شده می تواند اشیایی به کوچکی 30 نانومتر را اندازه بگیرد.
برای تجسم آن می توان گفت که هر سانتی متر 10 میلیون نانومتر است و اندازه هر گلبول قرمز انسان حدود 9 هزار نانومتر است.