تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره ملی ناصرخسرو

در این مراسم دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، دکتر محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، پروفسور عیسی امیدوار، اولین جهانگرد ایرانی، دکتر جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور و جمعی از فعالان صنعت گردشگری حضور داشتند.

نگاه به گردشگری، نگاه علم محور است

در ابتدای این مراسم، دکتر منوچهر جهانیان، رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ گفت: نخستین دوره جشنواره ملی ناصرخسرو دو سال قبل (94) در 5 حوزه: علم گردشگری، موسیقی و مستند، کارآفرینی گردشگری، رسانه های گردشگری، ایده های نو و خلاقانه در حوزه گردشگری برگزار شد.

جهانیان افزود: در دومین دوره این جشنواره دو سالانه، با تنوع آثار ارسالی – هم از لحاظ کمی و کیفی – مواجه شدیم و شاهد رشد 126 درصدی بودیم. 137 اثر در 5 بخش اصلی به جشنواره ارسال شدند و فراوانی آثار (ارسال شده) تقریبا از تمامی استان های کشور بود.

دکتر منوچهر جهانیان، رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ

رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ خاطر نشان کرد: میزان تحصیلات شرکت کنندگان در جشنواره امسال، 35 درصد دکترای تخصصی، 43 درصد کارشناسی ارشد و 19 درصد کارشناسی بود. این مسأله نشان دهنده این نکته است که نگاه به مقوله گردشگری، نگاه علم محور است و یکی از مقوله های تأثیرگذار در گردشگری، بحث آموزش و نگاه علمی به این مقوله است.

جهانیان با اشاره به پنجمین سالگرد تأسیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ گفت: این دانشکده یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود و سال گذشته اولین فارغ التحصیل دکترای گردشگری از این دانشکده فارغ التحصیل شد. قطعا یکی از طرح های ما در ارائه خدمات، بحث زیرساخت های آموزشی است که باید به آن توجه کنیم تا بتوانیم از فارغ التحصیلان رشته های گردشگری در بخش های مختلف دولتی و غیردولتی استفاده کنیم؛ این مسأله می تواند در رونق کسب و کارهای گردشگری تأثیرگذار باشد.

آینده کشور از آن گردشگری است

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، ریاست دانشگاه علم و فرهنگ و رییس انجمن علمی گردشگری ایران، در بخش دیگر این مراسم گفت: اولین فارغ التحصیلان دکترای گردشگری از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و اکنون در محیط های آموزشی مشغول فعالیت هستند. رشته های مختلفی (مانند گردشگری و اوقات فراغت) را در حوزه گردشگری تدوین کرده ایم که در آموزش عالی کشور به تصویب رسیده اند.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، ریاست دانشگاه علم و فرهنگ و رییس انجمن علمی گردشگری ایران

ایمانی خوشخو افزود: از زاویه دیگر، انجمن علمی گردشگری ایران با حضور یک هزار محقق، ثابت کرد که گردشگری یک علم است؛ یک علم مجزا و مستقل، درعین اینکه باهمه علوم ارتباط تنگاتنگی دارد.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران تأکید کرد: از سال 1383 به شکل رسمی و آکادمیک وارد این حوزه شدم، زمانی که هنوز حرف علمی زدن درخصوص گردشگری باب نشده بود. از روی همین تجربه تأکید می کنم که آینده کشور از آن گردشگری خواهد بود؛ کشوری که منابع دست نخورده زیادی در (بخش گردشگری) در اختیار دارد و حضور نیروی انسانی متخصص، می تواند نویدبخش آینده درخشان در این صنعت باشد. با تعامل و همکاری میان سازمان ها، نهادهای دولتی و خصوصی و دانشگاه ها، شاهد رونق صنعت گردشگری خواهیم بود.

دانش آموختگان گردشگری، پیام آوران صلح و دوستی

پروفسور عیسی امیدوار، اولین جهانگرد ایرانی، در سخنانی کوتاه گفت: به 5 قاره جهان و قطب شمال و جنوب سفر کرده ام، اما بیشتر زندگی سفری من بین بدوی ترین اقوام جهان گذشت.

امیدوار افزود: امیدوارم گردشگری، پایه ای برای جهانگردی باشد. فکر می کنم همه افراد جامعه باید چه از لحاظ فکری و چه از لحاظ مادی، در زمینه توسعه رشته گردشگری همکاری داشته باشند. افرادی که در رشته گردشگری تحصیل می کنند، می توانند پیام آور صلح و دوستی در کشور باشند.

افراد تحصیل کرده و دوره دیده، نیاز صنعت گردشگری

دکتر جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور، بحث منابع انسانی را یکی از چالش های اصلی صنعت گردشگری کشور عنوان کرد و افزود: در صنعت هتلداری حدود 75 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول کار هستند. سطح تحصیلات عمده این افراد پایین است و 90 درصد افراد تحصیل کرده در این بخش نیز در رشته هایی غیرمرتبط تحصیل کرده اند. این مسأله باعث می شود که رضایت مسافران به صورت دلخواه حاصل نشود.

رئیس جامعه هتلداران کشور خاطر نشان کرد: در صنعت گردشگری و بویژه هتلداری به افراد تحصیل کرده و دوره دیده نیاز داریم. مشکل اینجاست که افراد تحصیل کرده در رشته گردشگری، جذب سایر نهادها می شوند و باید آسیب شناسی کرد که چرا این افراد جذب صنعت گردشگری نمی شوند.

حمزه زاده گفت: باید تعامل واقعی بین موسسات آموزشی، دانشگاه ها، سازمان میراث فرهنگی و فعالان صنعت گردشگری ایجاد شود، اما این تعامل درحال حاضر بسیار ضعیف است. علاوه بر تعامل، به مطالعه و پژوهش های علمی نیاز داریم. باید به دانشگاه ها اعتماد کنیم و مطالعات نیازسنجی صنعت گردشگری را از آنها مطالبه کنیم.

مبلغ نظم در حوزه ترافیک باشیم

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این مراسم به بحث ترافیک اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا و حوادث ترافیکی، از معضلات جهانی هستند. بعد از بیماری های قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی دومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می شود.

مهماندار افزود: وقتی یک گردشگر خارجی وارد یک کشور می شود، اولین نکته ای که به آن دقت می کند، وضعیت ترافیک است. متأسفانه وضعیت ترافیک در کشور ما بسیار بد است و فکر می کنم چاره ای جز این نداریم که خودمان پیش قدم شده و مبلغ نظم در حوزه ترافیک باشیم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد: همه چیز تنها از طریق پلیس حل شدنی نیست؛ پلیس باید حداقل ها را حل کند و حداکثرها با آموزش حل می شوند. برای اینکه بتوانیم حوزه گردشگری را تبلیغ کنیم، باید وارد حوزه آموزش نظم ترافیکی شویم.

آثار ناصرخسرو، بهترین منبع شناخت فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران

دکتر محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به نام این جشنواره اشاره کرد و بیان داشت: در تاریخ غنی ادبیات فارسی، کمتر کسی لقب حکیم دارد و ناصرخسرو مانند عمر خیام (و فردوسی) حکیم است.

وی خاطر نشان کرد: سفرنامه ناصرخسرو، یک کتاب مستندسازی از خاورمیانه است که آثار ایرانی را به خوبی وصف کرده است. توصیفات ناصرخسرو به عنوان مثال در مورد اصفهان، بسیار جامع و کامل بوده و آثار وی، بهترین منبع شناخت فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران است و همه اینها زمینه گردشگری بویژه گردشگری فرهنگی دارد.

طالبیان در ادامه، پیام دکتر علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دومین جشنواره ملی ناصرخسرو را قرائت کرد.

به فناوری و سرمایه نیاز داریم

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات مرتبط با این سه حوزه را زمینه های اصلی توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: علیرغم  کارهای خوبی که در این حوزه ها انجام شده است، اما همچنان نیازمند توسعه بیشتر در هر چهار زمینه هستیم.

طیبی تأکید کرد: برای توسعه و پیشرفت در هر چهار زمینه، به فناوری و سرمایه نیاز داریم. فناوری را یا باید خودمان تولید کنیم، یا از کشورهای خارجی یاد بگیریم. بنابراین، برای حوزه هایی که صاحب تجربه نیستیم، نیاز به یک رابطه معقول با دنیا داریم و گردشگری به دلیل زود بازده بودن، یکی از حوزه هایی است که باید تجربه با دنیا را خوب یاد بگیریم.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: برای سرمایه گذاری در هر چهار حوزه باید اجازه دهیم که سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی انجام شده و دولت در نهایت بتواند تسهیلات ارائه کند؛ اما سرمایه گذار – چه داخلی و  چه خارجی – زمانی سرمایه گذاری می کند که بتواند به صورت درازمدت از آن سرمایه گذاری استفاده کند و این زمانی است که در کشور دارای امنیت باشیم.

وی خاطر نشان کرد: از لحاظ وضعیت امنیت داخلی خوشبختانه وضعیت خوبی داریم، ولی آنچه برای سرمایه گذار مهم  است، امنیت در سیاست گذاری ها و استراتژی ها در درازمدت است. در گردش های سیاسی کشور، سیاست ها  و استراتژی های ما نباید تغییر کنند، اما هر 8 سال یکبار شاهد این هستیم که بسیاری از استراتژی های با گردش های سیاسی تغییر می کنند و این مسأله، سرمایه گذاری را دچار مشکل می کند.

باید مرز انقلابی بودن و مرز ارتباط ما با دنیا مشخص باشد تا بتوان برنامه ریزی درازمدت کرد و براساس این برنامه ریزی، سرمایه گذار هم به کشور بیاید. از ضروریات کشور است که نخبگان سیاسی و علمی با یکدیگر گفتگو کرده و به توافق برسند.

برترین های دومین جشنواره ملی ناصرخسرو:

علم گردشگری:

عبدالرضا رکن الدین افتخاری

محمدحسین ایمانی خوشخو

محسن مصلحی

ناصر امینیان

محسن یوسفی، جعفر کریمی، اصغر مولایی (کتاب و مقاله های قابل تقدیر)

موسیقی و مستند:

لیلا عبدی خجسته

هما اعرابی

مرضیه ابراهیمی، سامان صالحیان

ایرج میلانی

حامد مطرانلویی (قابل تقدیر)

کارآفرینی گردشگری:

صادق کاظمیان – اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان

اسحاق حمایتی – گردشگری روستایی

بهادر جعفری، راضیه جعفری – کارآفرینان جوان گردشگری

عباس پیرمرادیان – تربیت و آموزش راهنمایان گردشگری

رسانه های گردشگری:

رادیو جوان – معرفی مناطق کمتر شناخته شده

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

رحیم یعقوب زاده – پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران  (ISTTA)

ایده های نو و خلاقانه در حوزه گردشگری:

پروانه پرچکانیموسسه بین المللی توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ

سهند عقدایی – شرکت خدمات مسافرتی، طبیعت گردی و کوهنوردی اسپیلت البرز

 

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا