ساخت تراشه هایی با الگوبرداری از مغز انسان

این فناوری جدید توسط گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا ارایه شده و می تواند راه را برای تولید نسل جدیدی از رایانه ها با قدرت پردازش مافوق تصور همواره سازد.

محققان عنوان Memristor را برای این فناوری نوین برگزیده اند و پیش بینی می شود از آن در ساخت رایانه هایی استفاده شود که قابلیت درک گفتار، تصاویر و در کل دنیای اطراف خود را دارند.

مبنای عملکرد این فناوری نوین و یا به بیان دیگر قلب این تراشه به نحوه فرآیند پردازش در آن مربوط می شود جایی که پردازش داده ها نه با استفاده از مدارهای دیجیتالی منطق بلکه با الگوبرداری از نورونها و سیناپسهای مغزی صورت می گیرد.

محققانی که این پروژه را به پیش برده اند معتقدند با قرار گرفتن شبکه ای از این تراشه ها در برابر جریانی از داده ها، رایانه هایی که با استفاده از آنها ساخته می شوند قابلیت یادگیری را خواهند داشت.

به طور کلی ایده Memristor برای نخستین بار در سال 1971 مطرح شده و از بعد ریاضی مورد بررسی قرار گرفت و در سال 2008 نیز نخستین جرقه های ساخت آن زده شد و حالا با تلاش محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا نخستین نمونه های واقعی آن ساخته شده است.