مورچه های آتشین الهام بخش محققان در ساخت نسل جدید روباتها

به گزارش مهر، درحالی که مورچه های آتشین به جهت قابلیت خیره کننده در گزیدن از شهرت جهانی برخوردارند و بسیاری از افراد از ترس گزیده شدن از این حشرات دوری می کنند، گروهی از محققان جنبه دیگری از زندگی و توانایی های این حشرات را بررسی می کنند. این محققان مدتهاست که به تونلهای پایدار و مستحکم ساخته شده توسط این حشرات در زیر زمین دقت می کنند تا با الگوبردای از این توانمندی خیره کننده روباتهای جدیدی طراحی کنند.

نتایج به دست آمده از مطالعه ای که در نشریه معتبر زیست شناسی آزمایشگاهی منتشر شده نشان می دهد مورچه های آتشین توانایی حفر تونل های پایدار در طیف گسترده ای از خاکها را دارند. همین ویژگی موجب شده تا ردپای این حشره در بخش قابل توجهی از آمریکا یعنی جنوب و غرب این کشور مشاهده شود.

محققان با استفاده از فناوری سی تی اسکن به بررسی دقیق سه بعدی چگونگی حفر تونلها توسط این مورچه ها پرداخته اند. آنها متوجه شده اند که این حشرات توانایی بالایی در گودبرداری آن هم با سرعت زیاد دارند. در ادامه آنها از رطوبت موجود در خاک برای تولید توپهایی از گل و لای استفاده کرده و در نهایت آنها را به خارج از تونل هدایت می کنند.

محققان دریافته اند که مورچه های آتشین قابلیت خیره کننده ای در ایجاد تونل در خاکهای شنی و سست دارد. اکنون تلاش می شود تا با الگوبرداری از این حشرات دیدنی، نسل جدیدی از روباتهای امداد و نجات ساخته شود که در مواقع اضطراری نظیر وقوع فجایع طبیعی از آنها در سست ترین سطوح خاکی استفاده شود.