برای انجام پژوهش‌های دقیق نیاز به طرح‌های تحقیقاتی بزرگ داریم

 دکتر رضا ملک‌زاده در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، با ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های این معاونت در دولت یازدهم و برنامه‌های آینده، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامات چهار سال گذشته معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فعالیت‌های زیرساختی بوده است، چرا که برای انجام پژوهش‌های دقیق نیاز به طرح‌های تحقیقاتی بزرگ، مهم و طولانی مدت داریم که این طرح‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها در کشور دارد.

 

ملک‌زاده با اشاره به راه‌اندازی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور این موسسه می‌تواند بودجه‌های مناسبی برای انجام طرح‌های تحقیقاتی به محققان اعطا کند.  

وی همچنین با اشاره به ایجاد نظام ثبت بیماری‌ها به عنوان یکی دیگر از اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: در همه دنیا، نظام ثبت بیمارانی که بیماری‌های مهمی دارند، وجود دارد و بررسی‌های درمان و سلامت و همچنین پژوهش‌های لازم بر روی این بیماران انجام می‌گیرد. در این راستا ما نیز توانستیم ادامه ثبت بیماری‌ها را در کشور ایجاد کنیم.

ملک‌زاده اظهار کرد: برنامه‌ای با عنوان کهورت در کشور راه‌اندازی شده است که طی این برنامه افراد سالم برای 30 سال مورد مطالعه قرار می‌گیرند و این برنامه می‌تواند در آینده به بسیاری از سوالات ما در مورد بسیاری از بیماری‌ها پاسخ دهد و نظیر این برنامه از حدود 50 سال پیش در دنیا آغاز شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به راه‌اندازی برنامه «ایرانوم» در کشور، افزود: در طی این برنامه ژن ایرانی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اطلاعات بسیار مناسبی از طریق این طرح به دست ما می‌آید که مشابه این برنامه در گذشته در کشور وجود نداشته و در آینده‌ای نزدیک این طرح راه‌اندازی می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا