مسئولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی تولید و انتقال دانش و فناوری است

به گزارش سیناپرس به نقل از  ایسنا،دکتر سید سعید هاشمی در همایش "مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت منطقه مرکزی و غرب کشور" که به همت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در پتروشیمی شازند برگزار شد، با اشاره به وابستگی ٢٠ درصدی جهاد دانشگاهی به اعتبارات دولتی عنوان کرد: ٨٠ درصد درآمدهای جهاد دانشگاهی از محل پژوهش ها و آموزش تامین می شود و وابستگی ۲۰ درصدی این نهاد به اعتبارات دولتی مطلوب و قابل قبول است .

وی با تاکید بر کاربردی بودن پژوهش ها تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی که برای جهاد دانشگاهی متصور هستیم تولید و انتقال دانش و فناوری است و بر همین اساس مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با برخورداری از ۱۱ سازمان، ۳۵ واحد استانی، ٣ پژوهشگاه، ۲۷ پژوهشکده، ۲۱ مرکز رشد، ٣ پارک علم و فناوری، ١٩ شرکت دانش بنیان و ۳ خبرگزاری و ۷ مرکز نسبت به انجام فعالیت های متنوع در این حوزه اقدام می کند. مفتخریم که تحقیقات انجام شده در این نهاد کاربردی است و خدمات علمی جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف ارائه می شود   .

وی با بیان اینکه این نهاد گسترده ترین و پیشرفته ترین شبکه آموزشی کشور را داراست که در قالب ۱۴۸ مرکز با ظرفیت آموزش بیش از ۷۵۰ هزار نفر در سال فعالیت می کنند، افزود: این نهاد دارای دو دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی و ۴۰ مرکز علمی کاربردی در نقاط مختلف کشور است.

هاشمی گفت: جهاد دانشگاهی با هدف کمک به ارتقا سطح دانش و فرهنگ جامعه آموزش بیش از ۷ میلیون فراگیر را در سطح کشور تا به امروز به عهده داشته و زمینه های مناسب برای آموزش دستاوردهای جدید علمی و فناوری های نوین و مهارت های استفاد از تجهیزات تکنیک ها و روش های پیشرفته با راهبردهای نوین آموزش را فراهم کرده است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی یکی از نقص های جدی امروز کشور را در حوزه انتقال دانش دانست و افزود: امروز ده ها کارخانه سیمان و پتروشیمی در کشور فعال است، اما متاسفانه مجهز به دانش بومی نیستند و در حوزه نفت نیز بخش عمده ای از تکنولوژی و دانش موجود، خارجی است   .

وی با بیان اینکه در بدنه دستگاه های اجرایی جدیت در استفاده از پتانسیل های داخلی وجود ندارد و از توان داخلی استفاده نمی شود، اظهار کرد: امروز ایران جزو ١٠ کشور برتر دنیا در حوزه سلول های بنیادی است، اما رییس پژوهشکده رویان بواسطه نبود اعتبارات مورد نیاز امکان اجرای طرح و ایده های موجود در این مجموعه علمی را ندارد چراکه فعالیت ها در حوزه سلول های بنیادی سرمایه گذاری کلان می طلبد و تحقق این مسئولیت نیازمند حمایت است   .

هاشمی با اشاره به فعالیت های موفق پژوهشکده های توسعه تکنولوژی و توسعه شیمیایی جهاد دانشگاهی بیان کرد: جهت تعامل بیشتر باید شبکه سازی ها دنبال شوند، بویژه اینکه توانمندی های مختلفی در این عرصه وجود دارد. باید با علم روز پیش رفت و از توانایی ها مشروط بر اعتمادسازی بهره مند شد، البته باید توان داخلی را بواسطه پیشرفت زمان توسعه داد و از ظرفیت ها استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا