توجه به بیمار نه بیماری!

دکتر وحیدرضا یاسایی یکی از دست اندرکاران این سمپوزیوم در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: نگرش جدیدی در همه کشورها ایجاد شده مبنی بر اینکه در بسیاری از حوزه ها و بیماری های خاص علیرغم پیشرفت های خوبی که صورت گرفته و موفقیت های تحقیقاتی و داروهایی که به وجود آمده، اما نیمی از درمانها فایده ای نداشته است.

وی ادامه داد: حدود یک دهه است حوزه ای مطرح شده به عنوان پزشکی فرد محور در این حوزه دیگر به بیماری توجه نمی شود بلکه به بیمار توجه می شود. یعنی طبی که اساس و محور آن خود فرد است و فرد است که تعیین می کند پزشک او را چگونه درمان کند. بر اساس این دیدگاه یک بیماری یکسان در افراد مختلف درمان های مختلفی را می طلبد. حال چگونه به خود فرد توجه می کنیم که این موضوع خود شامل دو حوزه می شود، یکی خود فرد و دیگری محیط اوست.

این متخصص ژنتیک پزشکی اظهار کرد: در رابطه با حوزه نخست بیولوژی فرد مد نظر است و بخش دیگر مربوط محیط و عوامل خارجی است مانند تغذیه، ورزش و …که بر روی ساختار اختصاصی او تاثیر می گذارد. این موضوع ثابت شده که دوقولوهای همسان نیز درصدی دارای ژنوم یکسان نیستند بنابراین تمام افراد ژنوم های کاملا متفاوتی از یکدیگر دارند.

وی تصریح کرد: حال این ژنوم های متفاوت آیا در طول درمان یکسان پاسخ یکسان می دهند؟ بررسی شده که خیر اینگونه نیست لذا این حوزه به این موضوع می پردازد که ساختار ژنتیکی و عوامل محیطی بر روی سلامت فرد چگونه است و در صورتیکه فرد بیمار شد چگونه باید درمان صورت گیرد.

وی در رابطه با پنل سیاستگذاری کلان پزشکی فرد محور از منظر بیمه و حوزه های آموزش، بهداشت و درمان گفت: در حال حاضر حوزه سلامت در کل جهان یکی از دغدغه های کشورهاست. همه کشورها در حوزه سلامت متولی حکومتی دارند، برخی از کشورها مانند آمریکا تولیت خصوصی دارد یعنی بخش خصوصی هزینه های درمان را از طریق بیمه تامین می کند. در برخی از کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپایی بخشی از هزینه ها را دولت و بخش دیگر را مردم تقبل می کنند.

یاسایی ادامه داد: در هر حال در همه کشورها سلامت یک دغدغه حکومتی است. حال همانطور که اشاره کردم در برخی کشورها مدیریت مالی به عهده بخش خصوصی و در برخی کشورها بر عهده دولت است اما در هر صورت همه دولت ها پشت این موضوع هستند و تنها در تامین منابع مالی آن اختلاف نظر وجود دارد. در کشور ما نیز به خصوص در سال های اخیر بر اساس قانون اساسی کشور بیشتر به این موضوع توجه شده و تولیت آن بر عهده حکومت و مصداق آن نیز طرح تحول سلامت است.

وی عنوان کرد: به منظور اجرای درست و مدیریت صحیح این موضوع اولین گام تامین منابع است چه منابع مالی و چه نیروی انسانی یکی از این دغدغه ها در کشور ما به دلیل برنامه های موفقیت آمیز چند دهه گذشته تامین نیروی انسانی تقریبا با موفقیت بوده و مشکل ندارد، موضوع دیگر تامین منابع مالی است که اگر به درستی مدیریت نشور نمی توان انتظار داشت که این طرح به سرانجام برسد.

این متخصص ژنتیک پزشکی در ادامه در رابطه با پنل فناوری های نوین در حوزه پزشکی فرد محور گفت: فناوری های نوین نیز بخش های مختلفی دارد از قبیل فناوری در حوزه تصویربرداری، پیگیری و رصد، تشخیص های ملکولی که در این سمپوزیوم به این حوزه می پردازیم. نکته اصلی این است که در مسائل مختلف کلینیکال مانند ناباروری و سرطان و… از فناوری های جدید چگونه می توانیم استفاده کنیم که بهترین درمان و بهترین پیش آگهی را با کمترین هزینه برای فرد مهیا کنیم؟

وی تاکید کرد: برخی از بیماری ها مانند سرطان هزینه هنگفتی را علیرغم پیشرفت ها و داروهای خوبی که اکنون وجود دارد به حوزه سلامت تحمیل می کند. بنابراین تکنولوژی ها و فناوریهای نوین ما را راهنمایی می کند که در رابطه با ژنتیک افراد درمان بهتری را انتخاب و آنها را موثرتر استفاده کنیم تا بتوانیم هزینه ها را کاهش دهیم و بیماری را هم درمان کنیم. ضمن اینکه همه حوزه های سرطان، بیماری ها متابولیک و سایر بیماری ها نیاز به بررسی ژنتیکی و مولکولی افراد دارد و اگر بتوانیم مسوولان را متقاعد کنیم که با سرمایه گذاری بر روی این حوزه به نتایج مثبتی می رسیم کار بزرگی کرده ایم.

یاسایی در ادامه افزود: از این رو تلاش می کنیم که در این سمپوزیوم این موضوع را بیشتر باز کرده و به چالش های آن بپردازیم تا بیشتر مدنظر قرار بگیرد که هم خدمات بهتری ارائه دهیم و هم هزینه ها را کاهش دهیم و اینگونه کمکی به وزارت بهداشت شود تا بتواند با منابع مالی محدودی که دارد خدمات بهتری را ارائه کند.

بر اساس این گزارش، «سمپوزیوم پزشکی فردمحور؛ فرصت ها و چالش های پیش رو» از سوی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی در تاریخ 23 و 24 آذرماه سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا