هاوایی به دنبال ممنوع کردن استفاده از سوخت فسیلی

جهان امروز ما با مشکل بسیار بزرگی روبرو است و این مشکل بزرگ یعنی آلودگی هوای کره زمین و تغییرات جوی به دست خود بشر ایجادشده است. یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های ایجاد این شرایط، احتراق ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است. دانشمندان برای سال‌ها به دنبال استفاده از راهکارهایی هستند تا بتوانند به کمک آن به سراغ کاهش میزان آلایندگی زمین بروند. استفاده از خودروهای الکتریکی، مصرف انرژی‌های تجدید پذیر مانند نور خورشید و غیره به‌عنوان مهم‌ترین راهکارهای این رده به‌حساب می‌آیند ولی به نظر می‌رسد ارائه راهکار به‌تنهایی کافی نیست.

در این میان مسئولان ایالت هاوایی آمریکا به این فکر افتاده‌اند که به سراغ استفاده از ابزارهای قانونی برای مبارزه با استفاده از سوخت‌های فسیلی بروند. مسئولان این ایالات به این فکر هستند که بتوانند تا سال 2045، ایالت خود را به‌صورت کلی از آلایندگی سوخت‌های فسیلی پاک کنند. این امر به این معنی است که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد این خواهیم بود که استفاده از سوخت‌های فسیلی درست مانند استفاده از مواد مخدر به یک اقدام غیرقانونی بدل شده و با پیگرد قانونی همراه شود.

جنبش منتهی به این شرایط توسط یک فرد به نام داون لیپرت (Dawn Lippert) آغاز شده است. او که در جزیره هونولولو زندگی می‌کند و یک ورزشکار بازنشسته است. به‌صورت حرفه‌ای به موج‌سواری مشغول است ولی مشکل اصلی به وجود آمده برای او این بوده است که او با آلودگی آب‌های این منطقه روبرو شده و متوجه شد که این امر بخشی از تغییرات جوی ناشی از آلودگی سوخت‌های فسیلی است.

به‌این‌ترتیب او به سراغ استفاده از تمام قوای خود رفته و به‌تدریج شرکت‌ها و منابع محلی را برای همکاری با خود مجاب ساخت. او معتقد است که با تلاش یک نفر، ممکن است شاهد بهبود زندگی میلیاردها انسان باشیم و درنهایت جهان را تغییر بدهیم. بااین‌وجود لیپرت کار را از محل زندگی خود یعنی هاوایی آغاز کرد ولی راهی که او پیموده است می‌تواند درسی مناسب برای تمامی کسانی که می‌خواهند جهانی بهتر داشته باشند به‌حساب بیاید.

منبع: Popular science

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا