کمتر از 10درصد اختراعات ملی ثبت جهانی می شوند

دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در کارگاه ملی پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی، مدیریت مالکیت معنوی و تجاری سازی فناوری برای مدیران فناوری موسسات در سالن همایش های رازی، اظهار کرد: هرچند روند اختراعات در کشور در حال افزایش است اما ثبت بین المللی از مهمترین مشکلات مخترعان در این زمینه است.

وی ادامه داد: هرچند امکان ثبت بین المللی اختراعات وجود دارد اما هزینه بالا و دسترسی نداشتن به نظامی که این کار را تسهیل کند از جمله مشکلات این حوزه است که برای توسعه این روند باید تسهیلات مناسب فراهم شود.
وی ادامه داد:باتوجه به اینکه خیلی از اختراعات ما ثبت بین المللی نمی شود، ما جایگاه خوبی در نوآوری و اختراعات براساس ثبت های بین المللی نداریم.موقعی می توانیم جایگاه واقعی خود را بدست آوریم که امکان ثبت اختراعات ملی به صورت بین المللی وجود داشته باشد.
معاون وزیر بهداشت به گسترش اختراعات در حوزه پزشکی و سلامت اشاره کرد و گفت: سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، داروسازی، فناوری ژنتیک و تجهیزات پزشکی از جمله موضوعاتی است که شاهد گسترش اختراعات هستیم.

کمیته تخصصی مالکیت فکری، ثبت اختراع و نوآوری وزارت بهداشت راه اندازی شد
وی اظهار کرد که کمیته تخصصی مالکیت فکری، ثبت اختراع و نوآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حدود یک ماه پیش در این وزارتخانه راه اندازی شده است.
معاون وزیر بهداشت، ارتقای رتبه علمی و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی، توانمندسازی پژوهشگران و فناوران با مصادیق مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری، ایجاد بستری انگیزشی برای جذب حداکثری پژوهشگران به اختراعات و توسعه فرهنگ نوآوری و اختراع و حفاظت از دارایی های فکری فناوران یا نوآوران دانشگاه را از اهداف این کمیته برشمرد.
ملک زاده، تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراع و کسب درآمد از آنها، هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت های به سمت نوآوری قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی، کمک به جهت دهی پایان نامه های دانشجویان علوم پزشکی کشور در جهت تجاری سازی، ارائه مشاوره به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در زمینه مالکیت معنوی و اختراع و شناسایی و معرفی طرفیت های موجود در داخل و خارج کشور برای توسعه فناوری مبتنی بر اختراعات از دیگر اهداف این کمیته اعلام کرد.
وی به اقدامات این کمیته اشاره کرد و گفت: سیاستگذاری در زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری علوم پزشکی و تجاری سازی اختراعات، تشکیل شبکه همکار دفاتر زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراعات و نوآوری حیطه سلامت، بسترسازی و آموزش به دانشجویان و اعضای هیات علمی، همکاری با قوه قضائیه در خصوص داروری اختراعات در حیطه سلامت و همکاری با سازمان مالکیت فکری سازمان ملل (WIPO) از جمله اقدامات این کمیته خواهد بود.
کارگاه ملی پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی – مدیریت مالکیت معنوی و تجاری سازی فناوری برای مدیران فناوری موسسات از امروز ( 18 آذر ماه) در سالن همایش های رازی شروع بکار کرد و تا فردا به کار خود ادامه خواهد داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا