پیشگیری از مراجعه مجدد بیماران سرطانی به بیمارستان با مچ‌بند هوشمند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، براساس پژوهشی جدید، مچ‌بند "فیت‌بیت" (Fitbit) می‌تواند "ناجی زندگی" باشد.مطالعات نشان می‌دهد، هر 100 مرحله‌ اضافه‌ای که برخی بیماران سرطانی پس از جراحی و تا زمان از بین رفتن تومور پشت سر می‌گذارند، امکان مراجعه به بیمارستان را تا 18 درصد کاهش می‌دهد."فیت‌بیت" ابزاری ارزان قیمت و پوشیدنی است که شمارش گام‌های کاربر و سطح فعالیت کلی وی را بررسی می‌کند.

پژوهش‌های گذشته نشان می‌دهند که فعال بودن می‌تواند با افزایش سلامت روحی، جلوگیری از خستگی و تقویت استخوان‌ها، به بیماران سرطانی در بهبود یافتن کمک کند.

همچنین پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند که ورزش کردن، با سالم نگه داشتن سطح هورمون که بر چگونگی تکثیر سلول‌ها موثر است، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

تا 50 درصد بیماران ظرف 30 روز پس از یک جراحی بزرگ برای از بین رفتن سرطان شکمی که بیماری بررسی شده در این پژوهش است، به بیمارستان بازمی‌گردند.

مراجعه دوباره به بیمارستان، در طولانی مدت، پیامدهای بدی برای سلامتی به همراه دارد که مرگ زودگذر از آن جمله است.

پژوهشگران دانشگاه "پیتزبورگ" (Pittsburgh) 71 بیمار با میانگین سنی 57 سال که مبتلا به "سرطان صِفاق"(peritoneal cancer) بودند، بین ژوئیه 2014 و اکتبر 2016 مورد بررسی قرار دادند.سرطان صفاق بافتی که بین شکم، رکتوم، رحم و مثانه قرار می‌گیرد، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیماران، پیش از بستن فیت‌بیت روی مچ‌شان برای از بین رفتن یک قسمت یا همه ناحیه تحت تاثیر، تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند.بیماران در مابقی روزهای ماندن در بیمارستان که به طورمتوسط 12 روز طول می‌کشد، از فیت‌بیت استفاده کردند.

اطلاعات درباره مراجعه دوباره به بیمارستان، از سوابق پزشکی الکترونیک جمع‌آوری شد.نتایج نشان می‌دهد که  فیت‌بیت از نظر آماری احتمال بستری دوباره بیماران سرطانی به بیمارستان را در 30 و 60 روز پس از جراحی، کاهش می‌دهد.

برای هر 100 مرحله‌ای که هر روز پشت سر گذاشته می‌شوند، احتمال مراجعه دوباره به بیمارستان، پس از 30 روز تا 17 درصد و پس از 60 روز تا 18 درصد کاهش می‌یابد.پژوهشگران بر این باورند که ممکن است یافته‌های آنان به پزشکان در تشخیص بیمارانی که در خطر مراجعه دوباره به بیمارستان هستند، کمک کند.

این یافته‌ها در مجله "وقایع سالیانه پزشکی رفتاری" (Annals of Behavioral Medicine) به چاپ رسید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا