ایران همچنان رتبه اول عمل سزارین در دنیا

به گزارش ایرنا , دکتر فرح بابایی درحاشیه تجلیل از ماماهای نمونه زنجان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با اقدامات مختلف انجام شده میزان زایمان ها به روش سزارین از 56 درصد در سال های گذشته به 50 درصد در سال 93 کاهش یافت.

وی یادآوری کرد: سال جاری تلاش می شود میزان عمل های سزارین به 46 درصد کاهش یابد که این مهم در گرو فرهنگ سازی و اقدامات ترویجی در خصوص زایمان های طبیعی است.

بابایی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (who) میزان استاندارد عمل سزارین مادران 10 تا 15 درصد اعلام شده است، تصریح کرد: این در حالی است که این روند در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد و بیش از شاخص اعلام شده رخ می دهد.

وی ابراز کرد: رسیدن به حد ایده آل و شاخص تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد و نمی توان روند افزایشی را در مدت کوتاهی کاهش داد.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: محوریت اصلی این اداره کل کاهش آمار زایمان به روش سزارین و ترویج زایمان طبیعی در میان گروه های هدف است.

** پیش بینی اتاق های زایمان تک نفره در بیمارستان های دولتی 

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد بلوک های زایمان تک نفره در مراکز بیمارستانی دولتی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: با تحقق این امر ورود همراه مادر باردار به اتاق تک نفره امکان پذیر خواهد شد که این وضعیت به نوبه خود علاوه بر فضای مطلوب برای زایمان در آرامش مادر باردار بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی یادآوری کرد: در سال جاری اعتباری بالغ بر 203 میلیارد تومان برای ایجاد و بهینه سازی بلوک های زایمان بیمارستان های دولتی تخصیص یافته است.

بابایی شمار زایمان طبیعی رایگان به وقوع پیوسته در مراکز بیمارستانی کشور در سال گذشته را 470 هزار مورد تولد ذکر کرد.

** وزارت بهداشت مجوز استخدام ماما ندارد

این مسوول همچنین یکی از چالش های مهم ماماها را نبود مجوز استخدامی عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت مجوز استخدام برای گروه های مامایی ندارد و تلاش می شود این نقیصه با به کار گیری نیروهای قراردادی رفع شود.

وی با بیان اینکه برای استخدام نیروهای رسمی ردیف استخدامی باید تعیین شود، اظهار کرد: مواردی از قبیل استخدام نیرو، تبدیل وضعیت نیرو و سختی کار از حوزه اختیارات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خارج است.

بابایی افزود: حتی سختی کار شاغلان این قشر نیز چهار سال گذشته با تهیه مستندات لازم توسط وزارت بهداشت به تایید وزیر بهداشت وقت رسید که به معاونت راهبردی ریاست جمهوری ارجاع داده شد.

وی یادآوری کرد: با پیگیریهای لازم این موضوع در هیات دولت مطرح شده است که درنهایت باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و این مهم نیز نیازمند تامین اعتبارات لازم آن است.

رییس اداره مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قراردادهای بیمه ای را از دیگر چالش های این اداره کل عنوان کرد و گفت: این موضوع هم اکنون در شورای عالی بیمه راکد مانده که امیدواریم با رایزنی های انجام شده این مهم با همکاری شرکت های بیمه ای به نتیجه برسد.

به گفته بایایی هم اکنون 20 هزار ماما در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی کشور مشغول به کار هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا