نگاهی به زیباترین فسیل های ساحل ژوراسیک

دوره ژوراسیک یکی از دوره های طبقه بندی شده در زمین شناسی است که به شرایط کره زمین در فاصله 199 میلیون و 600 هزار سال پیش تا 145 میلیون و 500 هزار سال پیش گفته می شود. این دوران از نظر زمین شناسی و جانور شناسی بسیار با اهمیت محسوب می شود زیرا بسیاری از دایناسورهای مهم و شناخته شده در این روزگار زندگی کرده، نخستین اجداد پرندگان امروزی در دوران ژوراسیک به وجود آمدند و آب و هوای عمومی زمین در این روزگار، گرم و معتدل بود.

ساحل ژوراسیک به دلیل دارا بودن تعداد زیادی فسیل جانوران دوره های ماقبل تاریخ از قبیل ژوراسیک و کرتاسه و همچنین نوع بافت طبیعی و قوس سنگی زیبائی که با ارتفاع بیست متر به وسیله آب در طول هزاران سال در صخره های آهکی ساخته شده است شهرت دارد.

 ساحل فسیل ها یا  ساحل ژوراسیک در انگلستان یکی از سایت های میراث طبیعی جهانی به شمار می رود که در جنوب این کشور و از منطقه  Orcombe در نزدیکی Exmouth در شرق تا صخره های Old Harry به امتداد دارد. ساحل ژوراسیک به دلیل دارا بودن تعداد زیادی فسیل جانوران دوره های ماقبل تاریخ از قبیل ژوراسیک و کرتاسه و همچنین نوع بافت طبیعی و قوس سنگی زیبائی که با ارتفاع بیست متر به وسیله آب در طول هزاران سال در صخره های آهکی ساخته شده است شهرت دارد. در حقیقت ساحل ژوراسیک کلکسیونی از عجایب طبیعی و زیباست. به دلیل وجود هزارن قطعه فسیل طبیعی که با قدم زدن در ساحل می توان بسیاری از آن ها را مشاهده کرد، به این محل بهشت زمین شناسان و دیرین شناسان نیز می گویند.  وجود بقایای فسیلی و ردپاهای تعداد زیادی دایناسور و سایر موجودات غول پیکر مربوط به 185 میلیون سال پیش و دوره ژوراسیک از وجود گونه های مختلف حیات در میلیون ها سال پیش در این منطقه خبر می دهد.

در این گزارش تصویری به مشاهده برخی از خاص ترین این فسیل ها می پردازیم.

  1. فسیل بزرگترین آرواره جهان

در مجموعه موزه دورست (Dorset County Museum) فسیلی از سر یک هیولای دریایی در عصر زوراسیک وجود دارد که در دریاها زندگی کرده و حدود 15 متر طول داشته و عرض آن نیز حدود 10 متر بوده است!  این جانور پیلوسار ( pliosaur ) نام داشته و توسط یک مجموعه دار محلی به نام کی وان شیهان (Kevan Sheehan)  کشف شد. این فسیل بهترین نمونه فسیل مربوط به یک پیلوسار در سراسر جهان محسوب می شود.

  1. فسیل خرچنگ دریایی 110 میلیون ساله

این فسیل 110 میلون ساله در موزه سیدموث (Sidmouth Museum) کشف شده و ظاهر آن دقیقا شبیه به خرچنگ های دریایی امروزه است. این فسیل نه تنها در شرایط بسیار خوبی باقی مانده، بلکه به روشی کاملا حرفه ای و مناسب از بستر خود جدا شده و نگهداری می شود. سختپوستانی از این قبیل به ندرت در سنگ های ماسه ای پیدا شده و این فسیل از نمونه های منحصر به فرد در جهان محسوب می شود.

  1. فسیل لگن ماموت

در هنگام عملیات جاده سازی در منطقه هونینتون (Honiton) بریتانیا در سال 1965 میلادی بقایای فسیل شده جانورانی چون فیل، اسب آبی  و گوزن کشف شد. یکی از جالب ترین این فسیل ها مربوط به ماموتی متعلق به اواخر عصر ژوراسیک است. به گفته پژوهشگران، در آن زمان آب و هوای بریتانیا مشابه آب و هوای شمال آفریقا بوده و برای زندگی این گونه جانوران مناسب بوده است.

  1. دندان کوسه 50 میلیون ساله

فسیل دندان کوسه یکی از رایج ترین فسیل های موجود در این منطقه است که این نمونه خاص در موزه دورست کشف شده است. این فسیل از نظر ساختار، اندازه و شکل بسیار منحصر به فرد و جالب توجه است.

  1. فسیل حلزون دریایی

این حلزون دریایی فسیل شده به گونه ای از جانوران پیش از تاریخی تعلق دارد که همنچنان به شکل اولیه خود حفظ شده و در دنیای امروزی نیز وجود دارند. به همین دلیل به این حلزون های دریایی (nautilus) فسیل زنده نیز گفته می شود. امروزه این حلزون ها بیشتر در آب های عمیق اقیانوس هند و اقیانوس آرام زندگی کرده و به همین دلیل به ندرت دیده می شوند. این فسیل زیبا امروزه در موزه بریدپورت (Bridport Museum)  نگهداری می شود.

  1. فسیل حلزون پیچی

این فسیل حلزون پیچی (Portland Screw) در موزه پورتلند (Portland Museum) نگهداری شده و  متعلق به گونه ای از حلزون های صدف دار به نام Aptyxiella portlandica است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: museumcrush

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا