قدرتمندترین کارت گرافیک برای رایانه‌های خانگی ساخته شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،شرکت "انویدیا"(Nvidia) نامی است که گیمرها مدت‌هاست آن را می‌شناسند، اما آخرین پردازنده گرافیکی آن نتوانسته بود رضایت آنها را جلب کند.

انویدیا با پردازنده جدید خود موسوم به "تایتان V"(Titan V)، دانشمندان و محققان را به کار گرفته و قدرتمندترین پردازنده گرافیکی در جهان را برای رایانه‌های شخصی روانه بازار کرده است.

برای تبدیل یک رایانه به یک ابررایانه هوش مصنوعی، تایتان V با معماری گرافیکی Volta ساخته شده است و دارای قدرت 9 برابر اسب بخار بیشتر نسبت به مدل قبلی است.

این پردازنده 21.1 میلیارد ترانزیستور دارد و همچنین دارای هسته‌های تانسور جدید است که به طور خاص برای آموزش عمیق و ارائه 110 ترافلاپس(10 به توان 12) عملیات ممیز شناور در ثانیه برای مقابله با سخت‌ترین پردازش محاسبات در شبیه‌سازی‌های علمی طراحی شده است.

فلاپس به معنی عملیات ممیز شناور در ثانیه، مقیاسی برای سنجش کارایی پردازشگرهای رایانه است.

فلاپس واحد اندازه‌گیری سرعت پردازش داده‌ها توسط رایانه است. هر ترافلاپس معادل یک تریلیون (یا 10 به توان 12) عملیات ممیز شناور بر واحد ثانیه است.

تا پایان سال 2010، سریع‌ترین پردازشگر رایانه، پردازشگر Intel Core i7 980 XE بود که سرعت پردازشی برابر 107.55 گیگافلاپس داشت.

معماری Volta شامل محاسبات و پردازش محاسبات با توجه به اضافه کردن اعداد صحیح مستقل موازی و مسیر داده های شناور به کار گرفته شده است تا بهتر کار کند.علاوه بر این، ترکیب حافظه کش(cache) L1 و واحد حافظه مشترک باید عملکرد و همچنین برنامه‌ریزی ساده را بهبود بخشد.

سازنده با وجود افزایش قدرت پردازش می‌گوید که تایتان V در مقایسه با نسل قبلی که با پاسکال طراحی شده بود، دو برابر بهره‌وری انرژی دارد.

تایتان V توسط "جنسن هوانگ" بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت انویدیا در کنفرانس سالانه NIPS در لانگ بیچ کالیفرنیا معرفی شد و در حال حاضر با قیمت 2 هزار و 999 دلار در دسترس است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا