ژوكوند با دي‌ان‌اي لبخند مي‌زند

مونالیزا، شاهكار جاودان لئوناردو داوینچی كه هم‌اكنون در موزه لوور پاريس نگهداري مي‌شود، برخلاف تصورات رايج تابلويي كوچك است و تنها 76 سانتيمتر ارتفاع دارد. اما محققان آمريكايي موفق شده‌اند كوچك‌ترين نسخه اين اثر هنري را با استفاده از دي‌ان‌اي بسازند. در اين نسخه طول تابلو به تنها چند صد نانومتر رسيده است و لبخند ژكوند هم به اندازه 100 نانومتر است. با اين وصف مي‌توان گفت تابلوي جديد موناليزا تقريباً برابر با يك باكتري اشريشيا‌كلي است.

روشي كه دستمايه محققان برای خلق نسخه جديد این اثر شده است، «اریگامی» دی‌ان‌ای است كه در آن رشته های ژن را تا کرده و به شکل خاصی درمی آورند.

نسخه جديد مونالیزای داوينچي متشكل از مربع‌های کوچکی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. هر یک از این مربع‌ها، درواقع یک رشته دی‌ان‌ای هستند که ساختارشان دستکاری شده است. بعد از این، کافی است که رشته ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و این کار با قرار دادن هر رشته در تیوب تست انجام می‌شود. بعد از قرار دادن مربع های 4x4، 2x2 و در نهایت 8x8 کنار یکدیگر، چهره مرموز موناليزا نمايان مي‌شود.

با خلق نسخه كوچك موناليزا توسط تیم کالتک، ثابت مي‌شود كه نرم‌افزارها و سیستم‌های کنترل خودکار مایعات می توانند ابزاري براي خلق چنین نقاشی‌های کوچکی باشند.

اما بايد دانست كه نسخه مونالیزای کالتک تنها به لحاظ نمايشي داراي اهميت نيست، بلكه مي‌توان اميدوار بود كه مي‌توان با استفاده از این روش، نانوساختارهایی مبتنی بر DNA به وجود آورد که به ساخت مدارهای بسیار چگال و مواد ارگانیک غیربومی کمک مي‌كنند و می توانند در آزمایش واکنش‌های مولکولی و شیمیایي مفيد واقع شوند.

مونالیزا که به لبخند ژوکوند نیز شهرت دارد، نام یکی از معروف‌ترین تابلوهای نقاشی لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است که با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار نقاشی شده ‌است. این اثر استثنایی در طول تاریخ چندین بار ربوده شده و با این‌که بیش از ۵۰۰ سال از زمان خلقش می‌گذرد اما آسیب چندانی ندیده‌ است. تابلوی مشهور لبخند ژوکوند به دلیل لبخند بسیار مرموز مونالیزا و همچنین سبک نوین نقاشی لئوناردو داوینچی در آن زمان، به شهرت جهانی رسیده است.

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا