هوش مصنوعی در ٤ ساعت استاد شطرنج شد

چند سال پیش بود که هوش مصنوعی آلفاگو توانست تمامی انسان‌های جهان را با قدرت خود به وحشت بیندازد و قهرمانان بازی گو را یک‌به‌یک شکست بدهد. حال امروزه برادر این سیستم ساخته شده و با نام آلفازیرو شروع به فعالیت کرده است. این هوش مصنوعی توانسته است تا با کمک سیستم هوشمند خود به سراغ استفاده از ساختار یادگیری ماشینی رفته و شطرنج را در مدت‌زمان کمتر از 4 ساعت به خود آموزش بدهد.

این هوش مصنوعی توانسته است تا با یادگرفتن این بازی فکری و بسیار ویژه به سراغ انجام 100 مسابقه شطرنج برود و نکته جالب این است که همه این مسابقات در برابر سیستم نرم‌افزاری ویژه Stockfish 8 انجام شده‌اند که به‌صورت انحصاری برای انجام بازی شطرنج طراحی شده است.

از میان 100 مسابقه انجام شده بین این دو مدل به نحوی به پایان رسیده است که آلفازیرو در تمامی آن‌ها یا پیروز شده و یا مساوی کرده است. این امر که یک سیستم هوشمند توانسته است تا در 4 ساعت به این سطح از پیشرفت در شطرنج برسد موجب شده است که دانشمندان شگفت‌زده شوند.

شایان‌ذکر است که نخستین باری که انسان در بازی شطرنج مغلوب یک سیستم کامپیوتری شد، به سال 1997 بازمی‌گردد که سوپرکامپیوتر دیپ بلو از محصولات شرکت آی‌بی‌ام توانست در مسابقه‌ای گری کاسپارف، قهرمان اسطوره‌ای شطرنج را شکست بدهد.

منبع: theguardian

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا