طراحی صنعتی ایران بیشترین رشد در جهان را دارد

دفتر سازمان ملل متحد در تهران روز گذشته اعلام کرد که در سال 2016 فعالیت ثبت طراحی صنعتی جهان با حدود 963 هزار و 100 تقاضا شامل یک میلیون و 200 هزار طراحی، 10.4 درصد رشد کرده است. همچنین بر اساس آمار اعلام‌شده، تعداد طراحی‌ها در جهان رشد 8.3 درصدی داشته است و سهم بیشتر این رشد چشمگیر متعلق به کشور چین است.

دفتر سازمان ملل متحد در چین در سال 2016 میلادی 650 هزار و 344 طراحی دریافت کرد که در مجموع این تعداد معادل 52 درصد کل جهان است.

بعد از چین، اتحادیه اروپا با 104 هزار و 522 طراحی، کره جنوبی با 69 هزار و 120 طراحی، آلمان با 56 هزار و 188 طراحی و ترکیه با 46 هزار و 305 طراحی در مرتبه‌های پایین‌تر قرار دارند.

ایران نیز نسبت به سال پیش دارای رشد 34.8 درصدی از نظر تعداد طراحی‌های صنعتی ثبت‌شده است. بعد از ایران کشورهای اوکراین با 17.4 درصد، چین با 14.3 درصد و آمریکا با 12.1 درصد رشد، به ترتیب در رتبه‌بندی پایین‌تر قرار می‌گیرند.

مالکیت معنوی (intangible property) به حقوقی گفته می‌شود که به صاحبان آن حق بهره‌وری از فعالیت‌های فکری و ابتکاری انسان را می‌دهد و ارزش اقتصادی و قابلیت دادوستد دارد ولی موضوع آن شیء معین مادی نیست. تفاوت این نوع مالکیت با مالکیت کلاسیک در آن است که موضوع آن یک اثر فکری و تراوش‌های ذهنی انسان است و نه یک پدیده معین مادی. حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی یا هنری یا مالکیت ادبی و هنری معروف به «حق مؤلف»، حق تکثیر و همچنین حق اختراع، نمونه‌هایی از مالکیت معنوی به حساب می‌آیند.

سازمان جهانی مالکیت معنوی(WIPO) نیز یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است که با امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تأسیس شد. ۱۸۹ کشور هم‌اکنون عضو این نهاد هستند و ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند. مقر نهاد مالکیت معنوی سازمان ملل در ژنو سوئیس قرار دارد و یکی از مهمترین اعضای ناظرِ این سازمان که در زمینه اختراعات در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کند فدراسیون بین‌المللی مخترعان است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا