کبوترها قادر به تصمیم گیری هوشمندانه هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،این مطالعه که توسط محققان دانشگاه آیووا در آمریکا انجام شد، تازه ترین گزارشی است که نشان می دهد حیوانات به اصطلاح رتبه پایین تر مانند پرندگان، خزندگان و ماهی ها قادر به تصمیم گیری هوشمندانه هستند.
ادوارد واسرمن استاد روانشناسی تجربی در دانشگاه آیووا گفت: در واقع اکنون تصور می شود که توانایی شناختی پرندگان به راسته پستانداران انسانی و غیر انسانی نزدیک تر است.
در این مطالعه جدید به پرندگان یک صفحه رایانه ای نشان داده شد که یک خط افقی برای دو یا هشت ثانیه بر آن ظاهر می شد.
برخی اوقات طول این خط 9.5 اینچ (24 سانتی متر) و برخی اوقات دو اینچ (5 سانتی متر) بود.
کبوترها با نوک زدن به یکی از چهار نماد بینایی نشان دادند خطی که مشاهده کرده اند، کوتاه یا بلند است و یا اینکه مدت زمان کوتاه یا طولانی نمایان شده بود و در صورت ارائه جواب درست مشوق خوراکی دریافت می کردند.
محققان سپس این وظیفه را پیچیده تر کردند و با نمایش طول خط های بیشتر و تغییر آزمایش کبوترها را به صورت تصادفی در خصوص فضا و یا زمان آزمایش کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که کبوترها تشخیص دادند که خطوط بلندتر باید مدت زمان طولانی تری داشته باشند و باز تشخیص دادند که خطوطی که مدت زمان طولانی تری دارند از لحاظ طولی نیز باید بلندتر باشند.
آزمایش های انجام شده بر انسان ها و میمون ها نیز نتایج مشابه ای داشتند. اما به نظر نمی رسد که ناحیه ای از مغز انسان ها که این رویه در آنجا صورت می گیرد — parietal cortex– در کبوترها وجود داشته باشد.این موضوع نشان می دهد که پردازش پیچیده، در بخش دیگری از مغز پرنده صورت می گیرد.
بنجامین دو کورت' دانشجوی تحصیلات تکمیلی با موسسه عصبی دانشگاه آیووا، گفت: کبوترها سیستم های مغزی دیگری دارند که به آنها اجازه می دهد این ابعاد را درک کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا