فقدان فرصت مناسب زندگی علمی، عمده عامل فرار مغزهاست

 دکتر وحید احمدی در مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی با بیان این که این جشنواره از سال 81 فعالیت خود را آغاز کرده است،‌ افزود: یکی از مشخصات اصلی این جشنواره روند تکاملی آن بوده است به گونه‌ای که هر سال شاهد برگزاری رویداد جدید در آن هستیم.وی یکی از چالش‌های مهم در کشورهای در حال توسعه را فرار مغزها دانست و ادامه داد: این امر ناشی از آن است که جوانان فرصتی برای زندگی علمی و عرض اندام در حوزه‌های فناوری ندارند.

احمدی با بیان این که زندگی علمی دانشجویان پس از فراغت از تحصیل متوقف می‌شود، تصریح کرد:‌ ادامه فعالیت فارغ‌التحصیلان منوط به ایجاد فرصت‌های مناسب است که این فرصت‌ها با ایجاد مراکز رشد در پارک‌های علم و فناوری پیش‌بینی شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به این که فرار مغزها از مهمترین چالش‌های کشورهای پیشرفته نیز هست، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته بر فرآیند نوآوری و به کارگیری افراد صاحب ایده تاکید شده است و با برگزاری برنامه‌هایی تعاملات بسیاری میان سرمایه‌گذاران و فن‌آفرینان ایجاد کرده‌اند.

احمدی برگزاری رویداد اسلاش در ایران را از جمله این اقدامات ذکر کرد و اضافه کرد:‌در این رویداد که در فنلاند برگزار می‌شود 15 هزار نفر صاحب ایده و حدود چهار هزار شرکت حضور دارند که این امر نشان می‌دهد در دنیا سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه شده است.

وی برگزاری المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی در یازدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی را در راستای ایجاد فرصت برای کارآفرینان دانست واظهار داشت: هدف از این المپیاد ایجاد دانشگاه کارآفرین و سوق دادن دانشجویان به سمت ایده‌پروری است که این ماموریت سال گذشته از سوی وزارت علوم به شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان واگذار شده است.

احمدی با اشاره به ایجاد مرکز منطقه‌یی توسعه‌ پارک‌ها و مراکز رشد در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره جلسه شورای حکام مرکز منطقه‌یی توسعه پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری با حضور نمایندگان یونسکو برگزار می‌شود که این فرآیند مکمل توسعه‌ علم و فناوری خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا