تغییرات هورمونی مردان پیش از تولد فرزند

مطالعاتی که پیش از این به انجام رسیده بود نشان می داد که وضعیت هورمونی مردان به محض تولد نوزاد دچار تغییراتی می شود. اما پژوهش جدیدی که در دانشگاه میشیگان در ایالات متحده به انجام رسیده گویای آن است که این تغییرات چندین ماه پیش از تولد فرزند پدیدار می شود.

در این مطالعه 29 زوج 18 تا 45 ساله که برای اولین بار در آستانه پدر شدن قرار داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این آزمایش، نمونه بزاق این مردان و زنان در هفته های دوازدهم، بیستم، بیست و هشتم و سی و ششم بارداری گرفته شد. به این ترتیب پژوهشگران توانستند به بررسی میزان تستسترون، کورتیزول، استرادیول و نیز پروستروژن در این نمونه های بزاق بپردازند.

نتایج نهایی تحلیل محتوای هورمونی این نمونه های بزاق نشان داد که هر چهار هورمون در زنان افزایش یافته بود، حال آنکه میزان دو هورمون تستسترون و نیز استرادیول در مردان کاهش داشت. گفتنی است هورمون تستسترون به خشونت و رفتارهای مراقبتی والدین مربوط است و استرادیول نیز با پیوند و مراقب از فردی دیگر ارتباط دارد. همچنین میزان دو هورمون دیگر یعنی کورتیزول (که هورمون استرس نیز نام دارد) و نیز پروستروژن (که به نزدیکی اجتماعی و رفتار مادرانه مربوط است) در مردان تغییری نیافت.

پژوهشگران بر این باورند که این دگرگونی می تواند به دلیل تغییرات روانشناختی ایجاد شده در مردان به خاطر آماده شدن برای وظیفه پدری و یا تغییرات ایجاد شده در روابط آنها به همسرشان و یا حتی تغییرات فزیکی ناشی از همراهی با همسر باردارشان پدیدار می شود.

با این وجود یکی از معایب این تحقیق در این بود که گروه کنترلی در آن وجود نداشت و به همین دلیل نمی توان میزان نسبت تغییرات هورمونی در مردان در انتظار تولد فرزند و سایر مردان را تعیین کرد.

این پژوهش در نشریه American journal of Human Biology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا