درمان نابینایی بسیاری از افراد بالای 55 سال

اگر اشتباه نکنم بخشی از خبر را اشتباه نوشته اند(مشخص کرده ام) به گزارش سیناپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، نتایج دو مطالعه بالینی اولیه نشان می دهد که استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسانی به عنوان درمانی برای شکل خشک تخریب ماکولا امکان پذیر است.

به نظر می رسد که سلول های بنیادی تزریق شده به چشم، جایگزین سلول های از دست رفته در چشم آسیب دیده می شوند و اثر جانبی شدیدی نیز بر جای نمی گذارند.

در هر دو مطالعه صورت گرفته، محققان سلول های بنیادی جنینی را به سلول های پشتیبان شبکیه موسوم به سلول های اپی تلیالی رنگدانه دار شبکیه (RPE) تبدیل کردند و سپس آن ها را به بیمارانی که از شکل خشک تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) رنج می بردند تزریق کردند.

این بیماری را دلیل نابینایی بسیاری از افراد بالای ۵۵ سال می دانند که در حال حاضر درمان موثری برای آن نیست و تنها از مکمل های غذایی برای پشتیبانی از این وضعیت استفاده می شود.

در شبکیه سالم، سلول های RPE عملکرد حفاظتی مانند تغذیه و یا مدیریت مواد زاید را برای گیرنده های نوری انجام می دهند.

عملکرد نامناسب و یا تخریب سلول های RPE بخشی از فرایندی است که منجر به از دست رفتن نابینایی (نباید بینایی می نوشت) در تخریب ماکولای وابسته به سن می شود.

سلول های RPE مشتق از سلول های بنیادی جنینی انسانی که به زیر شبکیه تزریق می شوند، طوری طراحی شده اند که سلول های RPE آسیب دیده بیماران را حمایت کرده و یا جایگزین می کنند.

به عقیده کارشناسان طب بازساختی، تخریب ماکولا یکی از اولین بیماری هایی است که قابلیت درمان بوسیله سلول های بنیادی را دارد زیرا کشت سلول های RPE‌ در مقادیر زیاد در آزمایشگاه بسیار راحت است. این سلول ها بسیار شبیه نمونه مشابه شان در چشم هستند و برای حمایت از گیرنده های نوری درون شبکیه، نیاز به شکل گیری ارتباطات عصبی ندارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا