نگاهی به رویاهای قرن 17 برای رسیدن به ماه

امکان سفر به فضا در یک قرن گذشته فراهم شد، اما تمایل انسان برای رسیدن به ماه، قدمتی طولانی تر دارد. نخستین محاسبه فنی چگونگی سفر به ماه را می توان در اسناد به جا مانده از قرن 17 یافت.

این محاسبه ها، الهام گرفته شده از اکتشافات نجومی بودند. گالیله موفق به جمع آوری اطلاعات رصدی کافی برای تأیید نظریه مرکزیت خورشید نیکلاس کوپرنیک شد و برای نخستین بار، ماه به عنوان یک شیئ شبیه زمین در نظر گرفته شد.

رساله نجومی Starry Messenger (Sidereus Nuncius) گالیله که سال 1610 منتشر شد، برخی طرح های اولیه را نشان می دهد.

در میان شور و اشتیاق برای سفر به ماه، جان ویلکینز (John Wilkins) فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد در سال 1638 نخستین چاپ از کتاب خود The Discovery of a World in the Moone را منتشر کرد. این کتاب نسخه عامه پسندی از توصیف گالیله در مورد ماه به عنوان یک محل قابل سکونت بود.

در چاپ دوم این کتاب که سال 1640 منتشر شد، ویلکینز تحت تأثیر داستان The Man in the Moone فرانسیس گودوین (Francis Godwin) بود.

شخصیت اصلی این داستان، دومنیگو گونزالس از طریق یک ارابه که توسط غازها کشیده می شود، به ماه سفر می کند.

ویلکینز پس از خواندن این داستان علمی- تخیلی عنوان کرد که نه تنها سفر گاه به گاه، بلکه سفر منظم و اقامت در ماه امکانپذیر است.

در آن دوره سفر به ماه، مقصد نهایی تلقی می شد. وی با ارائه سناریوهای تخیلی مختلف، بدنبال ایجاد انگیزه برای (خلق) تلاش های جدید و اختراعات عجیب برای امکان پذیر کردن سفر به ماه بود. 

وی در داستان هایش، طرح های مختلفی از وسایل پروازی که توسط انسان هدایت شده یا (توسط) دسته ای از پرندگان عجیب و غریب به پرواز درمی آید، ارائه کرد. همچنین به چالش های سفر به ماه بر بدن انسان، ماهیت گرانش، دشواری بردن آب و غذا، مقاومت در برابر سرمای هوا در ماه اشاره کرد.  

ویلکینز با اطمینان کامل بیان می کند که راه هایی برای سفر به فضا کشف خواهند شد و به محض اینکه مسیر سفر هموار شود، انسان نخستین مستعمرات خود را بر روی قمر زمین احداث می کند.

انگیزه طراحی ابزار سفر به ماه در قرن 17، درست مشابه تمایل به اکتشافات فضایی معاصر بود که منجر به توسعه برنامه پرواز فضایی آپولو گردید. اما پس از آن، تنها فناوری های پیشرفته نبودند که مسیر را برای سفر به فضا هموار کردند، بلکه کنجکاوی و تخیل بشریت، زمینه ساز دستیابی به مرزهایی فراتر از زمین شد.  

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: scientificamerican

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا