روبوتاکسی‌ها از سال آینده آزمايش ميشوند

چهار سال پیش بود که مدیر ارشد اجرایی شرکت نیسان که کارلوس گوسن نام دارد، هدف ویژه‌ای را برای شرکت خود تعیین کرده و گفت که این کمپانی می‌خواهد تا سال 2020 خودروهای خودران تولید کنند. در ابتدای امر به نظر می‌رسید که این اقدام تنها یک مانور رسانه‌ای بوده است ولی با گذشت زمان مشخص شد که این شرکت در زمینه فعالیت‌های خود در این بازار بسیار جدی است.

بر اساس اعلان رسمی مسئولان شرکت نیسان شاهد این هستیم که در سال 2018 دوره آزمایشی استفاده از روبوتاکسی‌های این شرکت آغاز خواهد شد. این تاکسی‌های خودران که با نام روبوتاکسی شناخته می‌شوند، قرار است تا در شهر یوکوهامای ژاپن به‌صورت آزمایشی شروع به فعالیت کنند.

نیسان برای این پروژه با شرکتی به نام DeNA همکاری داشته است. این شرکت در زمینه خدمات آنلاین سلامتی، بازی‌های کامپیوتری و صنایع خودرو مشغول به فعالیت است. همچنین نسخه بهینه‌سازی شده و تغییریافته‌ای از خودروی مشهور لیف (Leaf) از شرکت نیسان برای این پروژه آماده‌شده و به فناوری‌های خودران مجهز شده است تا در مناطق آزمایشی، مسافران را به مقصد برساند.

فناوری خودروهای خودران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت‌های بزرگ خودروسازی مطرح است و به نظر می‌رسد که قرار است تا به‌واسطه استفاده از این فناوری‌ها شاهد کاهش میزان تلفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی باشیم. نیسان نرم‌افزار ویژه‌ای برای این کار عرضه خواهد کرد که کاربران می‌توانند به کمک آن با استفاده از سامانه موقعیت‌یاب جهانی برای فراخواندن تاکسی اقدام کنند.

البته نیسان در مسیر آزمایش عمومی خودروهای خودران خود تنها نیست. شرکت گوگل و پروژه وایمو نیز قرار است تا در سال جاری دوره آزمایشی‌ای را در آریزونای آمریکا سپری کند و شرکت جی‌ام نیز برنامه‌هایی برای دوره آزمایش عمومی پروژه خود که Cruise Anywhere نام دارد در دستور کار قرار داده است.

شایان‌ذکر است که کسانی که می‌خواهند در طرح آزمایشی نیسان از خدمات تاکسی‌رانی این شرکت بهره‌مند شوند باید از پیش در وب‌سایت این شرکت و بخش Easy Ride ثبت‌نام کنند. این طرح آزمایشی قرار است تا در بازه زمانی بین پنجم تا 18 ماه مارس سال آینده (فروردین‌ماه) انجام شود.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا