کنگره اخلاق در علوم و فناوری

دکتر تقی شامخی، دبیر علمی کنگره اخلاق در علوم و فناوری در آیین افتتاحیه این کنگره گفت: شورای هماهنگی کنگره متشکل از صاحبنظران حوزه‌های مختلف است که با تلاش فراوان برنامه این کنگره را پیش برده است.

شامخی افزود: در طی 4 روز برگزاری کنگره، ۱۸ تن از استادان و اندیشمندان به عنوان سخنران مدعو حاضر خواهند بود و ۹ سخنرانی جامع در روزهای دوم، سوم و چهارم برگزار می شود. در طول همایش، ۱۶ میزگرد تدارک دیده شده است؛ در برگزاری سمینارهای یک روزه نیز موضوعاتی انتخاب شده که به آنها مبتلا هستیم. همچنین سعی شده از استادان و پژوهشگرانی که در حوزه اخلاق کار کرده ‌اند، در میزگردها و نشست ‌ها بهره ببریم.

به گفته دبیر علمی کنگره اخلاق در علوم و فناوری، ۷۸ مقاله در طی ۱۸ برنامه به صورت شفاهی و ۳۱۲ مقاله به صورت پوستر ارائه می ‌شوند.

در ادامه این برنامه، دکتر معین، رییس کنگره بین ‌المللی اخلاق در علوم و فناوری بیان کرد: برگزاری کنگره حاصل برنامه ریزی دو ساله ای است که به دلیل اهمیت اخلاق در شئون مختلف زندگی انسان، در پی انجام آن بر آمده ‌ایم.

معین خاطر نشان کرد: در دو دهه اخیر ۳۰۰ میلیون تلفات انسانی به دلیل فقر و بیماری و ۱۴۲ میلیون تلفات به دلیل جنگ در جهان داشته ‌ایم؛ تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳ هزار میلیون دلار صرف خرید تسلیحات و جنگ افزارها شده، درحالیکه این عدد برای فعالیت‌ های صلح دوستانه به مراتب کمتر بوده است. در سال ‌های اخیر پروژه‌ های با عنوان پروژه هزاره با همکاری پژوهشگران مختلف جهانی ۱۵ موضوع و مشکل جهانی را طرح و به دنبال تبیین آنها برآمده است که یکی از آنها، موضوع اخلاق است. هدف از این پژوهش، پیش ‌بینی مسائل و مشکلات ۵۰ سال آینده این حوزه و بررسی مشکلات و راهکارهای حل آنها است.

وی افزود: این مطالعه جهانی نشان می ‌دهد، خانواده همچنان به عنوان کانون اصلی، بیشترین نقش در شکل‌ گیری اخلاق را دارد و باورهای مذهبی، ناسازگاری میان گروه‌های مذهبی و غیر مذهبی، دامن زدن به خشونت توسط رسانه‌ها، از دیگر موارد اثرگذار در این حوزه است. این پژوهش نشان می ‌دهد که خانواده، مهربانی، آزادی، مسوولیت و پاسخگویی، دموکراسی، همبستگی، حفظ محیط زیست، عدالت، امنیت، ارزش اندیشه و خیال ورزی و ارزش و منزلت انسان، ارزش‌هایی است که کماکان درسالیان آینده در سطح جهانی شاخص و مهم تلقی خواهد شد و باید به آنها توجه کرد.

معین: مطالعه لگاتوم که پژوهشی گسترده در سطح جهانی است، شاخص "کامیابی و نیک ‌بختی" ایران در سال ۲۰۱۷ را  111 از میان 140 کشور اعلام کرده است که با توجه به جمعیت جوان کشور، جای درنگ و تامل دارد

رییس کنگره بین ‌المللی اخلاق در علوم و فناوری اظهار داشت: مطالعه لگاتوم که پژوهشی گسترده در سطح جهانی است، شاخص "کامیابی و نیک ‌بختی" ایران در سال ۲۰۱۷ را  111 از میان 140 کشور اعلام کرده است که با توجه به جمعیت جوان کشور، جای درنگ و تامل دارد و برای آن باید چاره‌ای اندیشید. از شاخص های مهم مشترک بین جوامع مختلف، رعایت حقوق کودکان است که جایگاه ایران در نیمه‌ های پایین این جدول است. آمارها نشان می ‌دهد، کودکان خیابانی ۴۵ برابر بیشتر در معرض خطر ایدز هستند. خشونت در برابر زنان شاخص دیگری است که در کشورهای آسیایی و آفریقایی از جایگاه خوبی برخوردار نیست و آمار دقیقی در این حوزه در کشور وجود ندارد.

معین گفت: به نظر می ‌رسد گمشده جهان امروز، اخلاق است؛ اخلاق نقش پررنگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد و پیامبر اکرم (ص) نیز همواره بر رعایت اخلاق تاکید کرده ‌اند. از چند سال گذشته، تلاش برای راه‌اندازی انجمنی ملی و غیردولتی در حوزه اخلاق شروع شد؛ در سال ۸۲ به پیشنهاد وزارت علوم و با همکاری و مشارکت یونسکو، جایزه ابن‌سینا با تاکید بر اخلاق را‌ه ‌اندازی شد و انجمن علمی اخلاق یک سال بعد و در سال ۸۳ راه‌ اندازی شد. در انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، جلسات مختلفی با انجمن‌ های علمی مختلف سایر حوزه‌ ها برگزار و تلاش کرده‌ ایم با تدوین ضوابط اخلاقی حوزه‌ های مختلف گامی اثرگذار در تحقق اخلاق برداریم.

 

 

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا