قهوه به‌جای سوخت در اتوبوس‌های شهری

لندن برای مقابله با معضل آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی خود را به سوخت زیستی مجهز می‌کند. در نتیجه همکاری شرکت نفت و گاز «شل»، شرکت بریتانیایی «bio-bean» که در صنعت انرژی سبز فعالیت دارد و شرکت «Argent Energy» که بزرگترین تولیدکنندۀ سوخت بیو‌دیزل در بریتانیا است، پروژه تولید سوخت مورد نیاز اتوبوس‌های لندن از ضایعات قهوه کلید خورده است. در این پروژه، روغن تفالۀ قهوه‌های استفاده‌شده استخراج می‌شود و در ترکیب با گازوئیل، سوخت مورد نیاز اتوبوس‌های شهر لندن را تأمین می‌کند.

ویژگی مثبت این زیست‌سوخت در این است که برای استفاده از آن احتیاجی به تغییر سیستم احتراقی اتوبوس‌ها نیست. زیست‌سوخت به‌دست‌آمده از ضایعات قهوه، سوختی پاک و پایدار و سازگار با محیط زیست است و میزان آلودگی هوای شهر را تا اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد.

چیزی که باعث به وجود آمدن این ایده زیست‌محیطی شده است، رواج بیش از حد استفاده از قهوه در خانه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و ادارات بریتانیا است. شهر لندن به تنهایی سالانه بیشتر از 200 هزار تن تفاله قهوه تولید می‌کند که با دفن این حجم تفاله چیزی در حدود 126 میلیون کیلوگرم CO2 در هر سال تولید می‌شود. این آمار در کل کشور انگلستان بالغ بر 500 هزار تن است. حدود ۲۰ درصد از وزن پسماندهای قهوه‌، از روغن تشکیل شده است که این مناسب‌ترین ترکیب برای ساخت سوخت زیستی به‌حساب می‌آید. در پروژه جدید، مقادیر زیادی از این تفاله‌های تولیدشده توسط رستوران‌ها و کارخانه‌ها جمع‌آوری می‌‌شوند. پس از آن رطوبت تفاله‌های انبارشده گرفته می‌شود و در مراحل بعدی روغن‌گیری شده و در فرآیند تبدیل به سوخت زیستی قرار می‌گیرند.

۶ هزار لیتر از روغن استخراج شده از تفاله قهوه در ترکیب با دیزل معدنی سوخت بیودیزل لازم برای مصرف ۵ سال یک اتوبوس شهری را فراهم می‌کند.

در بریتانیا شرکت‌ها به‌شدت تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را موافق و همراه با استفاده از موادغذایی برای تولید سوخت کنند. آن‌ها بر روی تولید سوخت‌های زیستی حاصل از زباله‌های موادغذایی و گیاهان غیرقابل‌استفاده تمرکز کرده‌اند. در همین راستا محصولاتی مثل ذرت و نیشکر برای تولید اتانول سوختی مورد استفاده واقع شده‌اند و بازار داغی در آمریکا و آمریکای جنوبی پیدا کرده‌اند.

شرکت Bio-bean هزاران فروشنده قهوه در سراسر انگلستان مثل Caffe Nero و Costa Coffee را برای جمع‌آوری تفاله قهوه به همکاری دعوت کرده است. این شرکت درواقع یک استارت‌آپ است که در سال 2013 تأسیس شده و سرمایه آن توسط دولت، شرکت شل و سرمایه‌گذاران خصوصی تامین می‌‌شود.

سوخت زیستی (biofuel) یک سوخت گازی، مایع یا جامد است که محتوای انرژی آن از منابع زیستی به دست می‌آید. از منابع اولیه سوخت‌های زیستی می‌توان به ضایعات چوبی، تفاله‌های محصولات کشاورزی، نیشکر، غلات، روغن گیاهان و سبزیجات اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا