اختصاص 120 میلیارد تومان برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان

 دکتر محمود واعظی در مراسم یازدهمین جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی با بیان این که در هر مقطعی از زمان راه‌های متفاوتی برای تولید ثروت مد نظر بوده است، افزود: زمانی کشاورزی و صنعت راهکار تولید ثروت بود و امروزه مولفه اصلی تولید ثروت، فن‌آوری و اقتصاد دانش بنیان است.

وی با بیان این که بسیاری از کشورهایی که وارد این عرصه شدند به سرعت راه‌های میان‌بر را برای حل مشکلات خود در نظر گرفته‌اند، اظهار داشت: کشورهایی چون ایرلند در سالهای گذشته با فعالیتهای کشاورزی و دامپروری بسیار عقب مانده بودند و از 17 سال قبل با رویکرد اقتصاد دانش بنیان در برنامه‌های خود تحول بسیاری در کشور خود ایجاد کرده‌اند به گونه‌ای که سریع‌تر از سایر کشورهایی که با روش‌های دیگر اقدام کردند به اهداف خود رسیدند.

واعظی، توجه به فناوری و اقتصاد دانش بنیان را از راهکارهای توسعه کشور دانست و ادامه داد: در برنامه ششم که در دولت در حال تدوین است اجماع کاملی در زمینه توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان وجود دارد ولی برای نهایی شدن این اهداف باید زمینه‌هایی برای آن ایجاد شود.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای اختصاص امکانات و بودجه برای توسعه فناوری خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌هایی چون ارتباطات و صنعت موفق نخواهند بود مگر آن که به نخبگان کشور توجه شود و دانشگاه‌ها نیز در حوزه توسعه فناوری توفیقاتی داشته باشند.

وزیر ارتباطات با اشاره به نیروهای انسانی نخبه در کشور گفت:‌ در این راستا باید هفت وظیفه را در زمینه توسعه نیروی انسانی برای ایجاد تحول در آینده مد نظر داشته باشیم.

واعظی شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر،ایجاد تعامل با نخبگان، رفع مشکلات نخبگان ومحققان کشور، بسترسازی برای ادامه فعالیت محققان، ایجاد انگیزه برای کار، تقویت نیروی انسانی و تجاری سازی ایده‌های نخبگان و ایجاد بستر برای ورود آنها به بازار کسب و کار را از جمله وظایفی دانست که باید مسوولان در راستای حمایت از نیروی انسانی مد نظر داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به بازدید خود از دانشگاه یزد خاطرنشان کرد:‌ این دانشگاه دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه ICT دارد ولی برای کامل کردن چرخه تولید دانش و ثروت لازم است تا ایده‌ها را تبدیل به طرح کسب و کار کنیم که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری است.

واعظی با تاکید بر تقویت شرکتهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: در این راستا باید تبدیل شرکتهای کوچک به شرکتهای توانمند و تبدیل آنها به برند در سطح شرکت و منطقه مدنظر قرار گیرد و زمانی میزان توانمندی این شرکتها مشخص می‌شود که در رقابت با سایر شرکتها قرار گیرند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر این که سه مجموعه دانش بنیان این وزارتخانه شامل CT، IT و فضا در ارتباط با توسعه فعالیتهای دانش بنیان قرار دارد بر حمایت این وزارتخانه از شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد و گفت: اعتباراتی در قالب وجوه اداره شده در این وزارتخانه وجود دارد که میزان آن سال گذشته 90 میلیارد تومان و برای امسال 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: با اعلام فراخوانی 280 شرکت برای دریافت این حمایت‌ها ثبت‌نام کردند که اگر این شرکتها از کانال جشنواره‌های علمی چون شیخ‌ بهایی باشد مطمئن هستیم که این اعتبارات در جای مناسبی استفاده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا