ایجاد صندوق علم و فناوری با همکاری کشورهای اسلامی

مهدی صفاری نیا روز یکشنبه در مراسم دومین دوره اعطای حایزه مصطفی (ص) افزود: این صندوق با هدف ایجاد رفاه و امنیت برای بشریت ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: جایزه مصطفی یک جریان و جایزه مردمی است و امروز نیز جمعی از شایستگان جامعه حهانی و اسلامی دعوت شدند تا شریک این حرکت بزرگ شوند و فرصتی را فراهم کنند تا همه در آن شریک شوند.
صفاری نیا ادامه داد: در این راستا بنیاد علم و فناوری در راستای فعالیت های خود با اعطای جایزه مصطفی به عنوان نمونه ای موفق تلاش دارد کانونی برای توجه جهانیان به توانمندی های جهان اسلام فراهم کند و قصد دارد در این راستا زنجیره علم و فناوری را در حهان ایجاد کند
رییس پارک فناوری پردیس به برگزاری مسابقه دانش آموزی نور اشاره کرد و گفت: این مسابقه قصد دارد، زمینه پرورش دانش آموزانی خلاق را ایجاد کند تا از این وادی دانشجویانی تربیت کند که اندوخته های ارزشمندی برای رفع مسایل و چالش های حامعه با خود داشته باشند.
صفاری نیا ادامه داد: برگزاری دو دوره مسابقه نور و تولید سه هزار و ٦٠٠ فعالیت دانش اموزی با این رویکرد بوده است. چنین رویکردی می تواند منجر به نشست های علمی موثرتری میان دانشمندان و پژوهشگران شود.
وی افزود: با ابتکار بنیاد علم و فناوری مصطفی و با همکاری مالزی و عمان سلسله نشست های استپ برگزار می شود تا هم افزایی و رشد قابل توجهی برای بشریت به ارمغان اورد.
صفاری نیا گفت: این هفته به نام هفته مصطفی نامگذاری شده و نشست ها و سخنرانی های علمی در ١٠ دانشگاه برتر استان های تهران ، اصفهان و مشهد برگزار می شود. همچنین نشست سرمایه گذاری با حضور هشت کشور در جهت تجاری سازی علم و دانش برگزار می شود.
وی همچنین از ٤٠٠ شخصیت حقوقی و ٥٠ شخصیت حقیقی که در تامین مالی جایزه مشارکت داشتند، تشکر کرد.
روند انتخاب منتخبان
رییس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) نیز در این مراسم گفت: بعد از اعلام فراخوان در اردیبشهت ٩٥ به ٧٠٠ دانشمند جهان اسلام و ٢٠٠ نهاد علمی و دانشگاهی حهان اسلام، نامزدها آثار خود را در چهار زمینه علم و فناوری نانو، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی و سایر علوم به دبیرخانه ارسال کردند.
حسن ظهور با بیان این که آثار برگزیده این دوره در زمینه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات است، گفت: یک برگزیده از بخش علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و یک برنده هم از بخش سایر است که هر دو اثر به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط می شود و بخش های دیگر برگزیده نداشت.
وی درباره شرایط شرکت کنندگان در جایزه مصطفی(ص) گفت: برای حوزه های علم و فناوری نانو، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی افراد باید اقامت و تابعیت یکی از کشورهای اسلامی را داشته باشند؛ می توانند مقیم آن کشور نباشند اما باید در رفت و آمد باشند و ارتباط موثری داشته باشند. اما محدودیت سن، جنسیت و مذهب وجود ندارد، در بخش سایر نیز تابعیت با داشتن اقامت یکی از کشورهای اسلامی لزومی ندارد اما باید مسلمان باشد، همچنین محدودیت سن و جنس هم وجود ندارد.
رییس کارگروه علم جایزه مصطفی (ص) گفت: فراخوان این جایزه به 363 موسسه و سازمان بین المللی 51 کشور از 57 کشور اسلامی و هزار و 622 دانشمند در 28 کشور ارسال و تا 10دی که آخرین مهلت ارسال بود، 241 اثر از 31 کشور دریافت شد.
وی با اشاره به این که افراد پیشنهاد شده برای دریافت جایزه باید سه مشخصه داشته باشند افزود: نخست این که دانشمند برجسته ای در زمینه علمی حوزه فعالیت خود باشد، دارای اثر علمی خاص و مشخص باشد و سوم این که اثرش نفوذ جهانی و یا حداقل منطقه ای داشته باشد.
وی ادامه داد: دراین راستا 57 اثر در گروه علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به دبیرخانه ارسال شد که بعد از داوری دو اثر انتخاب و برای انتخاب نهایی به شورای سیاستگذاری ارسال شد که بعد از بررسی یک اثر برگزیده شد.
ظهور افزود: در بخش سایر علوم نیز 23 اثر به دبیرخانه ارسال که یک اثر برگزیده شد اما در زمینه علوم و فناوری زیستی و پزشکی و نانو اثری انتخاب نشد.
بر اساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است.
جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. جایزه مصطفی (ص) با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.
نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام در دومین دوره اعطای جایزه جهانی مصطفی (ص) پس از اتمام فرایند داوری، این جایزه امروز به دو دانشمند حوزه ICT، «پروفسور سامی ارول گلنبی» دانشمند کامپیوتر، مهندس الکترونیک و ریاضیدان کاربردی اهل ترکیه با مدلسازی ارزیابی عملکرد سیستم های کامپیوتری و «پروفسور محمدامین شکراللهی» دانشمند و دکترای علوم کامپیوتر و ارتباطات با ارائه اثری در زمینه کدهای رپتور اهدا شود.
جایزه مصطفی (ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رسید.
این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که از سوی افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
جایزه مصطفی (ص) در دور اول به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پرفسور جکی یینگ از سنگاپور در حوزه علم و فناوری نانو زیستی وآقای پرفسور عمر‌یاغی شیمیدان برجسته اردنی برای تحقیقات دامنه دار در زمینه «چارچوب‌های فلز- آلی تعلق گرفت.
در هفته جایزه مصطفی (11 تا 14 آذر)، نشست های علمی و تخصصی در حوزه‌های علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو، اقتصاد و بانکداری اسلامی در دانشگاه‌ های تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، امام صادق (ع)، تربیت مدرس و علم و صنعت ایران برگزار می ‌شود.
در مدت برگزاری برنامه های جایزه مصطفی (ص)90 نفر از دانشمندان برجسته علمی از 30 کشور اسلامی در ایران حضور می یابند.
مبلغ جایزه مصطفی 500 هزار دلار به هر برگزیده به علاوه مدال مصطفی(ص) است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا