افزوده شدن دو حرف جدید به فهرست کد دی‌ان‌ای

اگر کلاس‌های زیست‌شناسی را به یاد داشته باشید می‌دانید که دی‌ان‌ای را می‌توان دفترچه راهنمای عملکرد بدن دانست. بااین‌وجود این زبان عملکرد بدن تنها در چهار حرف خلاصه شده است. این چهار حرف شامل A، T، C و G هستند. کسانی که توجه زیادی به این موضوع دارند، عبارت RNA را نیز به یاد دارند که یک کپی از این دستورالعمل است که سلول‌ها از آن استفاده می‌کنند.

در سال 2014 بود که دانشمندان در انستیتوی تحقیقاتی کالیفرنیا گزارش کردند که توانسته‌اند تا باکتری‌هایی را ایجاد کنند که دی‌ان‌ای آن‌ها از یک جفت حرف کاملا جدید استفاده می‌کند. این حروف جدید با نام مستعار x و y شناخته می‌شوند و همان تیم امروز دوباره گزارش کرده‌اند که باکتری‌هایی را در اختیار دارند که واقعا از حروف جدید یاد شده استفاده می‌کنند.

نویسنده گزارش یاد شده دراین‌باره می‌گوید: «ارگانیزم‌های نیمه مصنوعی ناشی از این پژوهش در هر دو حالت کدگذاری شده و بازیابی شده توانستند تا اطلاعات ما را افزایش بدهند. این تحقیقات باید به‌عنوان یک سکو برای ایجاد نوع و عملکرد زیستی جدید مورداستفاده قرار بگیرد.»

این حروف به‌صورت کلی دو نوع از مولکول‌ها را ایجاد می‌کنند. حرف g برای عبارت گوانین (guanine) است که همیشه با حرف c یا سیتوسین (cytosine) مشارکت دارد؛ از سوی دیگر a یا آدنین (adenine) نیز با T یا تایمین (thymine) در دی‌ان‌ای جور درمی‌آید. بااین‌وجود در زمینه کپی دی‌ان‌ای، بدن در حقیقت از RNA استفاده می‌کند که با U به‌عنوان نشان یوراسیل (uracil) شریک می‌شود.

دانشمندان پیش‌ازاین توانسته بودند با استفاده از فنون مهندسی، باکتری ای کولی را ایجاد کنند که می‌تواند با جفت متشکل از d5SICSTP و dNaMTP یا همان X و Y جور می‌شوند. بااین‌وجود تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ای کولیاکشوالی (E. coliactually) موجب می‌شود تا نوع خاصی از پروتئین فلورسنت را ایجاد می‌کند که می‌تواند آمینو اسید جدیدی را بیفزاید که بر اساس یک دستورالعمل ساده که شامل حروف جدید یاد شده است ایجاد شود.

مسلما ما در دنیایی حضور نداریم که همه‌چیز به پنج حرف در دی‌ان‌ای خلاصه شود. محققان به‌تازگی دو حرف جدید را افزوده‌اند که می‌تواند سرآغازی برای کشف حروف جدید باشد.