شناسایی نخبگان با طرح دوست علمی

آخرین دوره این طرح دیرو و امروز 8 و9 آرماه 96 در استان سیستان وبلوچستان برگزار شده است. این طرح با همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش و بنیاد شهید استان با شرکت 100 نفر از دانش‌آموزان برتر پایه دوم دبیرستان‌های شاهد دخترانه و پسرانه برگزار شد. در این دوره درس‌هایی از اختر فیزیک، رباتیک، معرفی رشته پزشکی و دوره‌های تخصصی، پیشرفت‌های نوین در بیوشیمی، پیشرفت های نوین در زیست‌شناسی و گیاهان دارویی و آشنایی با رشته  بینایی سنجی توسط تعدادی از اساتید، و دانشجویان استعداد برتر برای دانش آموزان طرح شد. پیش از این هم این طرح در قالب طرح دوست علمی ویژه دانش‌آموزان دختر در اردبیل برگزار شد. بر اساس اعلام و گزارش‌های بخش ویژه این طرح در سایت بنیاد ملی نخبگان، این طرح تا به حال در همه استان‌ها کشور اجرا شده است. اما اجرای آن در هر استان دارای ویژگی منحصر به فردی بوده است. مثلا آخرین دوره این طرح در استان ایلام در حوزه سلول‌های بنیادین برگزار شده است.

بنیاد نخبگان استان هرمزگان هم با هماهنگی و همکاری اداره کل آموزش و پرورش از دانش آموزان شهرستان بندرعباس بر اساس معیار هایی همچون پرسشگری، داشتن ایده، تحلیل و تصور، مشاهده، تحلیلگری و تفکر بدیع؛ جهت شرکت در برنامه طرح دوست علمی خلاقیت و ایده پردازی اجرا شده است.

یکی دیگر از اهداف مهم این طرح پرورش خلاقیت و ایده پردازی در بخش‌های مختلف است که به چرخه پرورش نخبگان در کشور کمک شایانی خواهد کرد.  از دیگر ویژگی‌های این طرح برگزاری دوره های چون آموزش مهارت حل مسئله، هوش و خلاقیت به وسیله مربیان نخبه برای دانش آموزان. در این شیوه مهارت‌های حل مسئله و رفع اشکالات از طریق ایجاد یک رابطه دوستانه و نه معلم و شاگردی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

همچنین در حاشیه برگزاری این طرح مسابقات ورزشی ویژه دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

دوره‌های طرح دوست علمی سال 1395 هم برای دانش‌آموزان مدارس شاهد، ایثارگر و قدس رستگاران برگزار شده است. این طرح همزمان در بسیاری از استان‌های کشور از سال 1391 آغاز شده است.

در این زمینه مسئولان مختلف آموزشی در وزات آموزش و پرورش و همچنین بنیاد ملی نخبگان برگزاری این دوره را در راستای نخبه پروری و شناسایی استعدادهای درخشان موفق توصیف کرده‌اند. یاری معاون آموزش و پرورش استان قم طرح دوست علمی را در جهت تعالی علمی و معنوی دانش‌آموزان بسیار مثبت ارزیابی کرده است. حسین شایقی رئیس بنیاد ملی نخبگان استان اردبیل گفت: «اجرای طرح دوست علمی در استان اردبیل به شناسایی و معرفی توانمندی‌های نخبگان این استان کمک کرده است».

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا