اتحاد فناوری برای ساخت هواپیمای دوگانه‌سوز

صنایع خودروسازی به‌صورت روزبه‌روز بیشتر به‌صورت الکتریکی شدن گرایش پیدا می‌کنند ولی تصور کردن یک هواپیمای الکتریکی اندکی خیال‌پردازانه به نظر می‌رسد. در این میان می‌توان گفت که هواپیماهای هیبریدی را می‌توان یک گزینه مناسب به‌حساب آورد. شرکت‌های بزرگ فناوری به‌تازگی به سراغ این ایده رفته‌اند و به دنبال ساختن یک نسخه پروتوتایپ از نخستین هواپیمای جهان با سوخت هیبریدی هستند.

این هواپیما با شراکت کمپانی‌هایی مانند ایرباس، رولس رویس و زیمنس ساخته خواهد شد و بانام E-Fan X شناخته می‌شود. این هواپیما مخلوطی از موتورهای مرسوم فسیلی و سیستم‌های الکتریکی را به‌عنوان توان محرک خود مورداستفاده قرار خواهد داد. در برنامه‌ریزی انجام‌شده برای نمایش این مدل، یک موتور BAe 146 دستکاری‌شده و بخش‌هایی از توربین گازی آن با یک موتور الکتریکی 2MW جایگزین خواهد شد.

گفته می‌شود که این پروژه قرار است تا در سال 2020 میلادی آماده پرواز باشد. این سه غول قصد دارند که یک پروژه پخت را پیاده‌سازی کرده و یک هواپیمای هیبریدی مناسب برای پروازهای تجاری را طراحی کنند. البته می‌توان انتظار داشت که تا همه‌گیر شدن این محصول، زمان زیادی باقی‌مانده باشد. با این وجود مصرف سوخت فسیلی در این هواپیماها به‌مراتب کمتر از مدل‌های دیگر خواهد بود و این امر می‌تواند به کاهش احتراق و درنتیجه آن کمک به محیط‌زیست و کاهش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی منتهی شود.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا