صفر و یک‌های طلایی گم شدند

آمارهای موجود نشان می‌دهند که مقدار از دست‌رفتۀ پول مجازی بیت‌کوین برابر با مبلغی معادل 40 میلیارد دلار است. به این ترتیب که تا سال 2017، از 16.4 میلیون بیت‌کوینی که وارد چرخه مبادلات شده، نزدیک به 3.8 میلیون واحد آن گم شده و از دست رفته است. در حال حاضر، قیمت تقریبی هر بیت‌کوین کمی بیشتر از 10500 دلار است. البته باید گفت که بعضی از تحلیل‌های محافظه کارانه این‌گونه تفسیر و ارزیابی می‌کنند که مقدار بیت‌کوین‌های گمشده بین 1.5 تا 2.5 میلیون واحد است که حتی همین مقدار هم معادل مبلغی در حدود 16 تا 26 میلیارد دلار خواهد بود.

اما پول مجازی چگونه گم می‌شود؟ خطری که آن را تهدید می‌کند حملات سایبری است و برای پیشگیری از وقوع این مسئله باید بیت‌کوین را به‌صورت آفلاین ذخیره کرد. درحقیقت یکی از ویژگی‌های مهم بیت‌کوین این است که قابلیت ذخیره‌سازی آفلاین دارد. قابلیتی که از آن تحت عنوان «Cold Storage» یا «انبار سرد» نام برده می‌شود. این ویژگی پول مجازی به این معنی است که به صاحب آن اجازه می‌دهد دارایی خود را در حافظه یک فلش یا هارددیسک اکسترنال ذخیره کند و آن را از خطر حملات سایبری نجات دهد.

یکی دیگر از راه‌های گم شدن پول مجازی بیت‌کوین خرابی یا گم شدن حافظه جانبی مورد استفاده صاحب پول است. بر اساس آمارهای موجود، بخش قابل‌توجهی از میزان بیت‌کوین‌هایی که تا به حال از دست رفته به دلیل بروز مشکل در ابزار ذخیره‌سازی این پول مجازی بوده است.

در این میان حتی «ساتوشی ناکاموتو» که به نوعی بنیانگذار بیت‌کوین است و به شخصیتی مجازی تعبیر می‌شود نیز از این باخت جان سالم به در نبرده و یک میلیون بیت‌کوین خود را پس از استخراج از دست داده است.

باید توجه داشت که بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط مؤسسه تحلیلی «Chainalysis» تا کنون 2 درصد از کل بیت‌کوین‌های مبادله‌شده در سال 2017 از دست رفته و گم شده است. همچنین به نظر می‌رسد با رشد روزافزون قیمت این پول مجازی و رعایت اصول درست ذخیره و نگهداری آن از جانب مالکان این سرمایه مجازی، روز به روز با آمار کمتری از گم شدگی و از دست رفتن بیت‌کوین روبرو باشیم.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا