وقتي محيط‌زيست سياست را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد

امروزه تأثیرگذاری پدیده‌های محیط‌زیستی بر زندگی ما تا جایی عمق و وسعت پیدا کرده است که موضوعات زیست‌محیطی دیگر جنبه لوکس و فانتزی خود را از دست داده‌اند و تبدیل به یکی از مطالبات اصلی و اساسی مردم در جوامع مختلف شده‌اند. همین مطالبات عمده مردمی و نیز اهمیت تأثیر محیط‌زیست بر سلامت و زندگی مردم است که سیاستمداران کشورهای جهان را وادار کرده که به موضوعات زیست‌محیطی بیشتر از گذشته بپردازند. همین جایگاه ویژه مسائل زیست‌محیطی در ذهن و زندگی انسان این عصر باعث شده که مردم عملکرد سیاستمداران را از همین منظر زیر ذره‌بین برده و اتخاذ رویکردها و روش‌های مدیریتی و سیاسی آن‌ها را نقد کنند و برای همراهی یا مخالفت با آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

در آمریکا دونالد ترامپ، زمانی که تنها چند ساعت از ادای سوگند و ورودش به کاخ سفید گذشته بود، دستور حذف صفحه مربوط به تغییرات اقلیمی از سایت اینترنتی این سازمان را صادر کرد.

بلافاصله پس از اجرای این دستور کارمندان بسیاری از مراکز دولتی آمریکا در حساب‌های توئیتری خود اعتراض خود را نسبت به اقدامات ترامپ اعلام کردند. آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا، سازمان پارک‌های ملی و سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) از جمله گروه‌هایی بودند که در اعتراض به این اقدام ترامپ در پیام‌های توئیتری خود از هشتگ (resist#) استفاده کردند.

ترامپ همچنین در راستای نمایش مخالفت خود با برنامه‌های دولت اوباما در زمینه تغییرات اقلیمی، اسکات پرویت (Scott Pruitt) یکی از مخالفان جدی برنامه‌های مقابله با تغییرات آب و هوایی را به عنوان رئیس جدید آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا انتخاب کرد.

پس از آن نیز دونالد ترامپ بر اساس وعده‌های زمان مبارزات انتخاباتی خود، آمریکا را از توافق اقلیمی پاریس خارج کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از انتخابات اعلام کرده بود که گرمایش زمین، مفهومی است که توسط چینی‌ها ابداع شد تا از رقابتی شدن صنعت آمریکا جلوگیری شود.

مجموعه این اقدامات آن هم از جانب ریاست‌جمهوری تازه‌برگزیده آمریکا با نگرانی و اعتراض گسترده‌ای از حامیان و سازمان‌های مدافع محیط‌زیست و صاحبان علم در سراسر جهان مواجه شد.

در آلمان نیز اخیراً تصمیم وزیر کشاورزی این کشور در موافقت با تمدید مجوز پخش علف‌کش شیمیایی «گلایفوزیت» به مانعی بر سر راه ائتلاف بزرگ برای تشکیل دولت بدل شده است. تأثیر چنین تصمیمی تا حدی بوده است که سوسیال دموکرات‌ها از «سلب اعتماد شدید» نسبت به دولت آنگلا مرکل سخن می‌گویند.

استفاده از ماده سمی گلایفوزیت در کشاورزی مدت‌ها است که موضوع مناقشه اتحادیه اروپا بوده است. در نخستین رأی‌گیری در سطح اتحادیه اروپا که در ۹ نوامبر انجام شد، کشور آلمان با رأی ممتنع حضور پیدا کرد، چراکه وزارت محیط‌زیست این کشور که یکی از تصمیم‌گیرندگان اصلی در این زمینه است، مخالف تمدید مجوز گلایفوزیت بود. اما وزیر کشاورزی آلمان بدون توافق با وزارت محیط زیست و صرفاً بر اساس رأی شخصی خود، در کمیسیون اتحادیه اروپا رأی به تمدید مجوز پخش گلایفوزیت داده است.

این اقدام از جانب وزیر کشاورزی، واکنش‌ها و اعتراض‌های شدید احزاب آلمان را در پی داشته است، تا جایی‌که رئیس فراکسیون حزب سبزها از دولت آنگلا مرکل خواسته است روشن کند چه کسی چه دستوری را به نمایندگان آلمان در کمیسیون مربوطه اتحادیه اروپا داده است و رئیس فراکسیون لیبرال‌ها گفته است که صدراعظم و رئیس دفتر او باید هرچه سریع‌تر اعلام موضع کنند که آیا از این تصمیم مطلع بوده‌اند یا خیر و این نقض مقررات چه پیامدهایی باید داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا