مقابله با مقاومت دارویی ابرمیکروب‌ها با نقاط کوانتومی

دنیای پزشکی مدرن ممکن است که در حال رشد باشد، اما هنوز نتوانسته است برای ابرمیکروب‌ها چاره‌ای بیاندیشد. براساس اطلاعات منتشر شده، ابرمیکروب‌ها یک بحران جهانی هستند و در حال حاضر سالانه 23 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشند.
یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان مدعی شدند که می‌توان با استفاده از نانوذرات به جنگ ابرمیکروب‌ها رفت. این گروه معتقداند که نقاط کوانتومی قادراند سامانه دفاعی این ابرمیکرو‌ب‌ها را هدف قرار داده و آن‌ها را در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها حساس کنند. با این کار می‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک، ابرمیکروب‌ها را از بین برد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که نقاط کوانتومی قادراند توان میکروب‌کشی آنتی‌بیوتیک‌ها را باز گردانند. این کار منجر به درمان عفونت‌های مقاوم در برابر دارو می‌شود.
پژوهشگران نشان دادند نقاط کوانتومی به عنوان ابزاری برای مقابله با ابرمیکروب‌ها هستند. ژنگتاو دنگ از محققان دانشگاه نانجینگ در چین می‌گوید: «ابرمیکروب‌های مختلفی وجود دارند که نسبت به داروها مقاوم شده‌اند. ما دریافتیم که نانوذرات قادراند با تولید سوپر اکسید حجم باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را کاهش دهند.»
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال 2050 سالانه بالغ بر 10 میلیون نفر در اثر عفونت‌های مقاوم در برابر دارو جان خود را از دست خواهند داد.
این گروه تحقیقاتی با ترکیب نقاط کوانتومی و آنتی‌بیوتیک، اقدام به آزمایش روی برخی باکتری‌ها کردند و دریافتند که ترکیب این دو می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.
محققان این پروژه از نقاط کوانتومی تلورید کادمیم به ابعاد 3 نانومتر استفاده کردند؛ این نقاط در حد پهنای DNA هستند. زمانی که در معرض نوری با فرکانس مشخص قرار می‌گیرند، نانوذرات الکترون آزاد کرده و این الکترون وارد نزدیک‌ترین مولکول اکسیژن می‌شود. با حل شدن اکسیژن در آب، سوپراکسید ایجاد می‌شود که جذب باکتری شده و سیستم ایمنی باکتری را تضعیف می‌کند.نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Science Advances به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا