پایش سلامت با عینک هوشمند

سیناپرس: چند سالی است که عینک معروف شرکت گوگل سروصدای زیادی در بازار فناوری دیجیتال به پا کرده است. اصلی ترین کارکرد این عینک هوشمند را باید در اطلاع رسانی در مورد دنیای اطراف دانست. در واقع این عینک با افزودن اطلاعاتی بر روی تصاویری که از دنیای اطراف می بینیم، به درک بیشتر ما از آن کمک می کنند.

اما در این میان، یک شرکت دانش بنیان ژاپنی دست به نوعی نوآوری زده و نه تنها ظاهر عینک هوشمند خود را به شکل عینک های عادی طراحی کرده، بلکه حتی کاربرد اصلی آن را به پایش سلامت خود کاربر اختصاص داده است. این محصول جدید شرکت «جینز» (Jins) می تواند میزان خستگی کاربر را شناسایی کرده و حتی وضعیت نامناسب بدن در حالت ایستادن را به او اعلام کند.

این عینک هوشمند دارای سه حسگر EOG است. این حسگرها با دنبال کردن موقعیت شبکیه به ارزیابی حرکات چشم می پردازند. همچنین شش شتاب سنج موجود در انتهای دسته این عینک هم می تواند محور عمودی بدن و رفتار کاربر در حین راه رفتن را دنبال کند.

این اطلاعات سپس به یک تلفن همراه هوشمند منتقل می شود، در آنجا مورد پردازش قرار می گیرد و اطلاعات تحلیلی نهایی توسط نرم افزار ویژه این عینک به کاربر ارائه می شود. میزان خستگی، لزوم استراحت و زمان مناسب برای آن، تعداد گام های برداشته شده، میزان کالری سوزانده شده و نیز اطلاعاتی در مورد وضعیت بدن در حالت راه رفتن و یا ایستاده، از جمله اطلاعات ارزشمندی است که توسط این عینک در اختیار کاربر قرار می گیرد.

اما یکی از ویژگی های منحصر به فرد این عینک را باید در شباهت شکل ظاهرای آن به عینک های معمولی دانست. به این ترتیب فرد کاربر می تواند به راحتی و بدون خجالت و یا ترس از آن استفاده کند.

این شرکت ژاپنی قصد دارد قابلیت های دیگری نیز به عینک هوشمند خود بیافزاید. برای نمونه قرار است بازی هایی در آن گنجانده شود که کاربر می تواند با حرکت چشم خود آن را کنترل کند. همچنین ارزیابی میزان علاقه کاربر به کاری که انجام می دهد، تمریناتی برای تقویت قدرت تمرکز و حتی ابزارهایی برای مقابله با کاهش توانایی های ذهنی از جمله این کاربردهای آینده عینک هوشمند جدید خواهند بود.

هنوز قیمتی برای این محصول اعلام نشده است. با این حال پیش بینی می شود که این عینک در سال 2015 میلادی به بازارهای جهانی عرضه شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا